31 maj 2012

تلاش به جاسوسی از دانشجو برجسته ایرانی‌ رشته فیزیک دانشگاه کی‌ تی‌ اچ‌ استکهلم



رسانه‌های سوئد فاش کردند که پلیس امنیتی این کشور(سپو) در حال بررسی مراتب جاسوسی از یک دختر دانشجو رشته فیزیک دانشگاه سلطنتی تکنیک (کی‌ تی‌ اچ‌) می‌باشد.

به نوشته روزنامه معتبر " دی ان" چاپ استکهلم ، پلیس امنیتی سوئد در بهار سال ۲۰۱۱ از یک شرکت تجسسی خصوصی سوئدی اطلاعاتی‌ دریافت نمود مبنی بر این که یکی‌ از مشتریان شرکتشان ممکن است ماموری از سوی سرویسهای امنیتی ایران باشد.

یک مرد ایرانی‌ از طریق تماس تلفنی با این شرکت بیان میدارد که تصور می‌کند نامزدش با مرد دیگری رابطه دارد و از این شرکت تجسس خصوصی می‌خواهد که وی را تحت نظر بگیرد.مرد مذکور خود را به این شرکت تجسس "آقا علی‌" معرفی‌ می‌کند.و آدرسی در تهران را نیز به عنوان آدرس محل سکونتش در اختیار آنها قرار میدهد.وی همچنین مبلغ ۹۰ هزار کرون به عنوان پیش پرداخت به حساب بانکی‌ شرکت تجسس سوئدی واریز می‌کند.

"آقای علی‌" از این شرکت تجسس سوئدی خواسته بود تا از دختر دانشجویی که بعنوان نامزد خود به آنها معرفی‌ کرده بود به هنگام رابطه و تماس با دوستان مردش و یا تمرین در باشگاه ورزشی عکس برداری نمایند.

دختری که مرد ایرانی‌ خواستار تحت نظر رفتن و عکس برداری از وی شده بود به نوشته روزنامه دی ان متولد ۱۹۸۰ میلادی است و در سطوح بالای علمی‌ در رشته فیزیک دانشگاه" کی‌ تی‌ اچ‌ " استکهلم مشغول تحصیل است.

اما کارمندان شرکت تجسس سوئدی نسبت به مشتری خود مشکوک شدند و پس از تحقیقات متوجه شدند که این مرد نمی‌تواند شهروند عادی ایرانی باشد.به گفت منابع روزنامه دی ان ، شماره تلفن این مرد به تهران ، اسپانیا ، مراکش و سوئد ردگیری شد و او بدون کوچکترین مشکلی‌ به هر میزان پول که لازم بود دسترسی‌ داشت.

این شرکت تجسس خصوصی سوئدی که بسیاری از کارمندان آن از افسران پیشین پلیس و حتی بخش‌های فوق محرمانه نظامی سوئدی تشکیل شده اند ، سریعا به این مرد مشکوک شده و به جای تحت نظر گرفتن دختر دانشجو تلاش کردند تا هدف واقعی‌ آن مرد را از تحت نظر گرفتن دختر را کشف کنند.

این شرکت خصوصی سوئدی جهت ملاقات با "علی‌" قراری با وی در ایستگاه مرکزی قطار در استکهلم میگذارد . هدف کارمندان این شرکت از ملاقات حضوری با این مرد عکس برداری از وی وجمع آوری اطلاعات بیشتر جهت شناسایی هویت واقعی‌ وی بود.اما او شک کرد و هرگز در محل ملاقات حاضر نشد.

روزنامه دی ان به نقل از منبع خود می‌نویسد که کنترل آدرس محل سکونتی که مرد ناشناس از خود در ایران ارائه داده بود به یک منطقه تجاری در ایران ختم میشود.روزنامه دی ان ادامه میدهد : تحقیقات سرانجام به این نتیجه رسید که هیچ عامل دیگری جز سرویسهای امنیتی ایران نمیتوانستند در پشت این رویداد قرار گرفته باشند.

این پرونده از سو‌ی شرکت تجسس سوئدی تسلیم پلیس و پس از آن به پلیس امنیتی سوئد (سپو) تحویل داده شد.به نوشته دی ان تحقیقات پلیس امنیتی سوئد در این رابطه همچنان ادامه دارد.منبع این روزنامه به گزارشگر دی ان میگوید " تئوری ما این است که از تصاویر گرفته شده از این زن جهت ابزاری برای شانتاژ وی و خانواده‌اش در ایران استفاده به عمل آورند تا وی را مجبور به همکاری نمایند"


Misstänkt spionage mot student i Sverige



Inga kommentarer: