9 feb. 2012

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران: رهبر ایران مسئول بازداشت غیرقانونی رهبران مخالف است



یک سازمان مدافع حقوق بشر در ایران رهبر ایران را مسئول اصلی بازداشت «غیرقانونی» رهبران مخالف دولت در ایران خوانده است.

در حالی که حدود یک سال از حصر خانگی زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالف دولت ایران می گذرد، «کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران» رهبر ایران را مستقیماً مسئول بازداشت غیرقانونی رهبران مخالف خوانده و از وی خواسته است تا فوراً آنها را آزاد کند. 

این سازمان مستقر در نیویورک، در بیانیه ای که روز چهارشنبه ۱۹ بهمن منتشر کرد، بازداشت این سه رهبر مخالف را «غیرقانونی» خوانده و از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است تا به «بهره گیری از اقدامات خارج از عرف قضایی و شیوه های غیرانسانی برای به سکوت وادار کردن مخالفان سیاسی» پایان دهد. 

هادی قائمی، سخنگوی این کمپین در بخشی از بیانیه خود خاطرنشان کرده است: «خامنه ای مسئولیت نهایی این بازداشتهای خانگی را به عهده دارد که در واقع با آدم ربایی فرقی ندارند. خامنه ای خود را فراتر از قانون کشور می داند و نهادهای قضایی و اطلاعاتی و امنیتی کشور ابزار سرکوب در دستان وی هستند که عاری از هرگونه مسئولیت و پاسخگویی و بدون توجه به قانون و یا قانون اساسی عمل می کند.»

در ادامه این بیانیه خاطرنشان شده است که این بازداشتهای خانگی «بر اساس قانون ایران و قوانین بین المللی غیرقانونی هستند. در قانون ایران هیچ تبصره ای وجود ندارد که حبس خانگی را مجاز بخواند. هر بازداشتی باید براساس اتهامات و محاکمه در دادگاه قانون صورت بگیرد. مقامات هیچ یک از این قدمها را در مورد رهنورد، موسوی و کروبی اجرا نکرده اند».

کمپین یادآوری کرده است هنوز هیچ مقام رسمی در ایران به طور مستقیم مسئولیت این حبسهای خانگی رهبران مخالف را نپذیرفته، با این وجود مشخص شده که آیت الله خامنه ای، رهبر ایران در نهایت مسئول صدور دستور برای بازداشتها و تداوم آنهاست.

آقای قائمی می افزاید تداوم این بازداشتهای غیرقانونی، نمایانگر نفاق و دورویی فاحش رهبران ایران است. از سویی قبای (حمایت) از شورشهای مردم عرب علیه دیکتاتوری ها را به تن می کنند و از سویی دیگر رهبران مخالف را می ربایند و آنها را بدون رسیدگی قانونی و قضایی تحت حصر خانگی نگهداشته اند. 

«کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران» از همه بازیگران بین المللی که به دولت ایران دسترسی دارند، خواسته است تا مصرانه خواستار آزادی رهنورد، موسوی و کروبی شوند. 

این سازمان همچنین از ناوی پیلای، «کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد» و بان کی مون، دبیرکل این سازمان خواسته است تا از مقامات ایران بخواهند به بازداشت خانگی غیرقانونی و ناعادلانه رهبران مخالف پایان دهند.

این سازمان مدافع حقوق بشر در ایران همچنین یادداشتی مربوط به جدول زمانی «اخبار آدم ربایی» به همراه یک نوار ویدئویی کوتاه و یک کارزار ارسال نامه را منتشر کرده و خواستار آزادی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد شده است.