24 apr. 2012

وکیل شیرکوه معارفی، محکوم به اعدام: به اعتراضم جوابی داده نشده؛ حکم هر لحظه قابل اجراست



سعید شیخی، وکیل شیرکو معارفی که به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده است با تایید خبر اعتصاب غذای موکلش در زندان مرکزی شهرستان سقز به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت که موکلش در اعتراض به وضعیت بلاتکلیفیش در زندان دست در تاریخ ۱۶ فروردین دست به اعتصاب غذا زده است.سعید شیخی با تاکید بر اینکه حکم اعدام او هر لحظه قابل اجرا است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« من در جریان نیستم که او همچنان در اعتصاب است یا نه. اعتصاب او به تاریخ ۱۶ فروردین ماه مربوط می شود اما مهمتر از اعتصاب این نکته است که تایید حکم او بر خلاف اصول مسلم حقوقی و آیین دادرسی کیفری صادر شده است. دیوان عالی کشور که حکم را تایید کرده به هیچ شکل صالح به رسیدگی در این مقطع از پرونده نبوده است. متاسفانه حکم اعدام قطعی است و از سال گذشته تا به حال که حکم صادر شده به هیچکدام از اعتراض های من پاسخی داده نشده است.»

شیرکو معارفی، زندانی سیاسی کرد در نهم مهرماه سال ۱۳۸۷ در میان مرز ایران و عراق، در حالی که قصد داشت از کردستان عراق به ایران بازگردد، بازداشت شد. او به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی از سوی دیوان عالی کشور محکوم به اعدام شده است. این زندانی که بارها به دلیل شرایطش و اعتراض به حکمش دست به اعتصاب غذا در زندان زده است سال گذشته با انتشار نامه‌ای از زندان از اجرای حکم خود در یازدهم اردبیهشت ماه خبر داد و نوشت: «همان طور که می‌دانید در روز دوم فروردین ۱۳۹۰ از طریق ماموران اجرای احکام زندان سقز که در واحدی به نام سایت اداری در زندان مستقر هستند به عنوان هدیه نوروزی به طور شفاهی به من ابلاغ کردند که درتاریخ ۱۱ اردیبهشت حکم به اجرا در خواهد آمد.» ظاهرا دوباره شایعه اعدام او بالا گرفته است.

سعید شیخی در پاسخ به اینکه چگونه پرونده موکلش به اعدام ختم شده است، گفت:« حکم اعدام او در دادگاه بدوی شهرستان سقز صادر شد در آن زمان او وکیل تسخیری داشت. بعد از آن من وکالت پرونده را در دادگاه تجدید نظر پذیرفتم متاسفانه دادگاه شعبه ۴ تجدید نظر سقز درخواست تجدید نظر خواهی ما را رد کرد و حکم اعدام صادر شده از سوی دادگاه بدوی را تایید کرد. بعد من اعادی دادرسی کردم که پرونده به دیوان عالی کشور رفت و باز هم حکم تایید شد. بعد ما از طریق اعمال ماده ۱۸ و درخواست از رییس قوه قضاییه و دادستان کل کشور خواستیم تا این حکم را بررسی کنند در واقع در این مرحله درخواست می شود تا رییس قوه قضاییه از اختیارات ویژه خود استفاده کند. خوشبختانه رییس قوه قضاییه رای اعدام را خلاف شرع دانستند و اعلام شد که باید رسیدگی مجدد صورت گیرد.»

وکیل شیرکو معارفی با تاکید بر اینکه از این مرحله کاملا رفتار غیرقانونی صورت گرفته است به کمپین گفت:« رسیدگی مجدد طبق اصول حقوقی به این معنی است که باید پرونده به دادگاه هم عرض دادگاه صادر کننده حکم بدوی برای رسیدگی داده شود اما متاسفانه آنها به دادگاه هم عرض دادگاه تجدید نظر یعنی شعبه ۹ دادگاه تجدید نظر فرستادند و بعد دیوان عالی کشور برخلاف تمام اصول حقوقی و آیین دادرسی کیفری وارد رسیدگی شد و دوباره حکم را تایید کرد. اصلا دیوان عالی کشور در این مرحله نباید دخالت می کرد. دیوان عالی کشور فقط در دو مرحله می تواند به پرونده ها رسیدگی کند، یا حکمی در دادگاه تجدید نظرصادر شده باشد و بعد از آن مرجع کمک بخواهند و یا به شکل فوق العاده رسیدگی پرونده به آنها ارسال شود که پرونده شیرکو شامل هیچکدام از این موارد نبوده است.»

سعید شیخی به کمپین گفت:« بعد از تایید مجدد حکم من دوباره به دادستان کل کشور، رییس قوه قضاییه و دادستان عمومی انقلاب شهرستان سقز اعتراض کردم اما هیچ جوابی به اعتراض من تاکنون داده نشده است.»

Inga kommentarer: