14 apr. 2012

خامنه‌ای: اینترنت مثل سگ وحشی است


 
مروری بر یک دهه دشمنی با وب



سایت خبری پارسینه،نزدیک به جناح حاکم اصولگرا، تحت عنوان «بازخوانی مواضع رهبر معظم انقلاب درباره اینترنت»، مجموعه اظهارات علی خامنه ای درباره اینترنت در سال های اخیر را بازنشر کرده است.

نخستین سخنان نقل شده از خامنه ای درباره اینترنت مربوط به بیست و هفتم بهمن ماه سال 1379 است که وی در آن، اینترنت را از مصادیق «تبلیغات فرنگی و تهاجم فرهنگی» دانسته و گفته : «در دنیا تهاجم فرهنگى علیه انقلاب، از تهاجم سیاسى و اقتصادى سریع‌تر و همه‏گیر‌تر و همه‏جایى‏‌تر بود.»

رهبر جمهوری اسلامی در 26 آذر 1381 نیز در سخنانی خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، اینترنت را به «سگ وحشی» تشبیه کرد.

او با وجود بیان اینکه «اینترنت یکی از نعم بزرگ الهی است» افزود: «اما [اینترنت] در عین حال یک نقمت بزرگ هم هست؛ یعنی یک چاقوی دو دم و خطرناک. اینترنت الان مثل یک جریان افسار گسیخته است. این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند قلاده‌اش کو؟ بگویند سفارش کرده‌ایم آهنگر قلاده را بسازد.»

نهادهای بین المللی و فعالان و گروه های مدافع حقوق بشر و آزادی اطلاعات، حکومت جمهوری اسلامی را یکی از بزرگترین دشمنان اینترنت و گردش آزاد اطلاعات در شبکه جهانی وب معرفی می کنند.

در آخرین نمونه از تلاش حکومت ایران برای محدود کردن بیش از پیش اینترنت، رهبر جمهوری اسلامی در اواسط اسفندماه سال 90 دستور داد تا «شورای عالی فضایی مجازی» تشکیل شود و درباره «مواجهه فعال» با فضای مجازی «از حیث سخت افزاری، نرم افزاری و محتوایی» تصمیم گیری کند.

خامنه ای به این شورا دستور داد با تشکیل یک «مرکز ملی فضای مجازی» نسبت به فضای مجازی در داخل و خارج از ایران «اشراف کامل» داشته باشد.

او گفت که کليه دستگاه‌های کشور موظف به همکاری همه‌جانبه با اين مرکز خواهند بود.

رهبر جمهوری اسلامی دليل تشکيل اين شورا را «گسترش فزاينده‌ فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به‌ويژه شبکه جهانی اينترنت» و آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی عنوان کرد و نوشت: «ضرورت برنامه‌ريزی و هماهنگی مستمر به منظور صيانت از آسيب‌های ناشی از آن اقتضا می‌کند که نقطه کانونی متمرکزی برای سياست‌گذاری، تصميم‌گيری و هماهنگی در فضای مجازی کشور به‌وجود آيد.»

برپايه اين دستور رياست اين شورا بر عهده رئيس‌جمهور خواهد بود.

خامنه‌ای اعضای حقوقی اين شورا را بدين ترتيب منصوب کرد: رئيس‌جمهور (رئيس شورای عالی)، رئيس مجلس، رئيس قوه قضائيه، رئيس سازمان صداوسيما، وزير ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، وزير ارشاد، وزير علوم، وزير اطلاعات، رئيس کميسيون فرهنگی مجلس، رئيس سازمان تبليغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی.

اعضای حقيقی اين شورا هم افرادی به نام های حميد شهرياری، جواد مظلومی، مسعود ابوطالبی، کاميار ثقفی، رسول جليلی، محمد سرافراز و علی‌رضا شاه‌ميرزايی هستند که برای مدت سه سال تعيين شده‌اند.

رئيس سازمان صداوسيما نیز به‌عنوان دبير شورای عالی فضای مجازی و رئيس مرکز ملی فضای مجازی، فعاليت خواهد کرد.

هراس یک حکومت از اینترنت

در سال های اخير مقام‌های جمهوری اسلامی بارها از «تهديدات دشمن» در فضای مجازی و اينترنت سخن گفته‌اند.

رضا تقی‌پور، وزير ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بهمن‌ماه گذشته گفته بود: «شبکه اينترنت قابل اطمينان نيست و جهانی بودن آن بدون هيچ حد و مرزی يک سری تهديدات را به همراه دارد.»

حيدر مصلحی، وزير اطلاعات نیز 27 بهمن‌ماه از گسترش شبکه‌های اجتماعی در اينترنت به‌عنوان «تهديدهای جديد» عليه جمهوری اسلامی ياد کرد.

سردار غلام‌رضا جلالی، رئيس سازمان پدافند غير‌عامل ايران نيز همان روز ياهو و جی‌ميل را ناامن و «ابزار جاسوسی» دانسته بود.

وی تأکيد کرده بود: «برای مقابله با اين موضوع هر چه سريع‌تر بايد زيرساختی به نام اينترنت ملی در کشور ايجاد شود.»

پيش از اين سرتيپ اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران نيز گفته بود: «گوگل موتور جست‌وجو نيست بلکه ابزار جاسوسی است.»

مدل هایی مانند اینترنت ملی پيش از اين در کشورهايی همچون چين و کره شمالی به اجرا گذاشته شده است.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این در دیدار با تعدادی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران و در پاسخ به این پرسش که «چرا چینِ کمونیست، اینترنت را به‏ شدّت سانسور مى ‏کند ولى در ایرانِ اسلامى این کار انجام نمى‏ شود؟» گفته بود: «در همه جاى دنیا – مخصوص چین نیست – وقتى جهاز عظیم و فراگیر اینترنت وارد مى‏ شود، معمولاً فیلترهایى هم وجود دارد که هر کشور به فراخور تمایلات و تفکّرات و مصالحى که دارد، آن‌ها را کار مى ‏گذارد؛ این یک امر طبیعى است. در این‏جا هم در آغاز کار مقدارى بى ‏توجّهى شد، لیکن بعد اقداماتى کردند و باید بکنند؛ این درست است. البته که باید فیلترهاى مناسب و لازم را بگذارند.»

خامنه ای همچنین در پاسخ به این پرسش که «چرا مغازه‏‌ها را به خاطر نداشتن جواز پلمب مى‏ کنند، ولى به‏ خاطر فروش و حتّى نمایش تصاویر مبتذل جریمه نمى ‏کنند و چرا در نمایشگاه بین‏المللى شرکت‌ها حق دارند هر تصویر و یا موسیقى ضدّ دین را پخش کنند؟» به ذکر «خدا لعنتشان کند» بسنده کرد.

وی در عین حال در سال 1384 با بیان اینکه «من به منبر خیلی علاقه دارم» گفته بود که «امروز اینترنت، ماهواره، تلویزیون و ابزارهاى گوناگون ارتباطىِ فراوان هست، اما هیچ‏کدام از این‌ها منبر نیست.»

همچنین استفتایی از رهبر جمهوری اسلامی وجود دارد که در پاسخ به این پرسش که «آیا کندی اینترنت مصداق غش در معامله است؟» گفته: «اگرچه مصداق غش در معامله نیست اما مشتری اگر مغبون باشد حق دارد قرارداد را فسخ نماید.»

منبع:روزانلاین

Inga kommentarer: