15 okt. 2011

گزارش صریح و تکان دهنده گزارشگر ویژه از عمق بحران حقوق بشر در ایران





(شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰) به دنبال انتشار گزارش مقطعی گزارشگرویژه سازمان ملل، احمدشهید، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که دولت ایران باید فورا با ماموریت وی همکاری و سفر وی را به ایران میسر کند.

گزارش مقطعی احمدشهید ابعاد گوناگون بحران حقوق بشر در ایران را مستند می کند. در این گزارش جزییات آزار و اذیت و سرکوب فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی از جمله فعالان سیاسی، روزنامه نگاران، دانشجویان، هنرمندان، وکلا، فعالان محیط زیست و همچنین سرکوب متداوم آزادی های اجتماعات، آزادی بیان، حقوق زنان، حقوق اقلیت های مذهبی وقومی و اعدام های گسترده در ایران مستند شده اند.

با وجود آنکه دولت ایران تا کنون به آقای شهید اجازه سفر به ایران را نداده است، وی این گزارش را بر مبنای شواهد دست اولی که از طریق مصاحبه ها با افرادی که حقوقشان نقض شده و فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی ایرانی در خارج از کشور انجام شده، تنظیم کرده است. قابل ذکر است که ماموریت رسمی آقای شهید از اول اگوست ۲۰۱۱ شروع و اطلاعات درج شده در این گزارش تا اواخر ماه اگوست جاری به روز است.

هادی قائمی سخنگوی کمپین گفت: « این گزارش نشان می دهد که حکومت و دولت ایران اگر از حقایق فرار می کنند ولی نمی توانند در قبال وضعیت وخیم حقوق بشر مسوولیت خود را پنهان کنند. عمق و جزییات این بحران که در گزارش مستند شده است، اعضای سازمان ملل را موظف می کند که از تمامی اهرم های دیپلماتیک برای آنکه ایران به تعهدات بین المللی خود عمل کند، استفاده کنند.»

دراین گزارش احمد شهید به درخواست های متعدد از دولت ایران برای همکاری با ماموریت خود وسفر به ایران اشاره می کند و اینکه تمامی درخواست های وی بدون جواب مانده اند. در روز چهار شنبه ۲۷ مهر جاری آقای شهید در مورد محتوای گزارش خود در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی خواهد کرد و به سوالات اعضای مجمع عمومی پاسخ خواهد داد.

گزارش شهید به دنبال گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل، بان کی مون، در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می شود که گزارش دبیر کل هم ادامه وخامت بحران حقوق بشر در ایران را مستند کرده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بر این باور است که اعضای سازمان ملل بایستی در اقدامی متحد و منسجم به این گزارشات واکنش نشان داده و دولت ایران را در قبال آن مسوول شناخته و خواستار همکاری آن با گزارشگر ویژه باشند. گزارشگر آقای شهید به پرونده های اشخاص متعددی می پردازد منجمله حصر خانگی فرقانونی رهبران مخالف میرحسین موسوی و مهدی کروبی.

همچنین در این گزارش آمده است « این شواهد نمایانگر نقض سیستماتیک اصول بنیادین مطرح شده حقوق بشر است. از این جهت، و بدون تعصب درخصوص ارتباطات بعدی، فوری ترین مسائلی که مورد توجه گزارشگر ویژه قرار گرفته اند شامل کمبودهای چندگانه در رابطه با قوه قضاییه است که در این موارد قابل بررسی است: برخی از شیوه های خاص که به مثابه شکنجه است، رفتارهای بی رحمانه یا طرز برخورد تحقیرآمیز با بازداشت شده، صدور حکم اعدام در نبود تضمین های قضایی متناسب، وضعیت زنان، آزار واذیت اقلیت های قومی، سلب حقوق مدنی و سیاسی – به خصوص آزارواذیت و ارعاب مدافعان حقوق بشر.»

همچنین این گزارش به اعدام های گسترده در پی دادگاه های غیرعادلانه، به ویژه اعدام های جمعی و مخفیانه در زندان وکیل آباد مشهد می پردازد و از سیصد نمونه اعدام مخفی در سال ۲۰۱۰ و ۱۴۶ اعدام مخفی در سال ۲۰۱۱ در این زندان خبر می دهد. مقامات ایرانی تا کنون در قبال این اعدام های جمعی و مخفی سکوت کردند.

با وجود آنکه گزارشگر ویژه با محدودیت های زمانی برای تهیه گزارش خود روبرو بوده است ولیکن گزارش به تعداد کثیری از پرونده های افرادی که به دلیل بیان مسالمت آمیز عقاید سیاسی خود ویا فعالیت های مدنی و حقوق بشری محاکمه و زندانی شده اند می پردازند.

گزارش آقای شهید همچنین به نامه های زندانیان در خصوص بدرفتاری، شکنجه و شرایط غیرانسانی زندان می پردازد از جمله نامه های عبدالله مومنی، احمدقابل وامیدکوکبی که این موارد مستند کرده اند.

هادی قائمی گفت: « ما از این گزارش که بخشی از مهمترین وعاجل ترین مواد نقض فاحش حقوق بشر در ایران را مستند می کند استقبال می کنیم.»

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خاطر نشان می کند که ادامه همکاری نکردن دولت ایران با ماموریت آقای شهید و اجازه ندادن برای سفر به ایران نمایانگر عزم حکومت و دولت ایران است که هیچ قدم مثیتی برای بهبودی وضعیت وخیم حقوق بشر برندارد.

ترجمه کامل گزارش آقای شهید به فارسی به زودی بر روی سایت کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران منتشر خواهد شد.