7 dec. 2011

لکنت زبان، خونریزی معده، هپاتیت و بیماری عصبی سوغات پنج ماه فشارروحی وجسمی بر اشکان ذهابیان در زندان








یک منبع مطلع و نزدیک به پرونده اشکان ذهابیان فعال دانشجویی که روز ۳۰ شهریور پس از تحمل پنج ماه حبس آزاد شد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که وی پس از آزادی به دلیل فشارهای فیزیکی و روحی که طی مدت بازداشت تحمل کرده دچار لکنت زبان، خونریزی معده و آسیب جدی کبدی شده است.

درمدت بازداشت آقای ذهابیان منابع نزدیک به وی به کمپین گفتند که او در مدت بازداشت مورد بدرفتاری شدید قرارگرفته تا به خواسته بازجویان برای اعتراف به فعالیت هایی که انجام نداده بود تن دهد. منبع آگاه به کمپین گفت: « اشکان دو ماه در بازداشتگاه شهید کچوئی اداره کل اطلاعات استان مازندران در سلول انفرادی بوده است. بعد از ۲۰ روز به سلولی که دو چراغ مهتابی داشت و نورش به شدت زننده بود برده می شود که ۲۴ ساعته روشن بود.»این فعال دانشجویی به دنبال آزارو اذیت خانواده اش و تهدیدهای ماموران امنیتی روز ۱۲ اردیبهشت خود را به اداره اطلاعات برای اجرای حکم شش ماه زندانی که در دادگاه تجدیدنظر مورد تایید قرار گرفته بود معرفی کرد. اما به جای زندان توسط اداره اطلاعات ساری دستگیر و از آن زمان بارها مورد بازجویی قرار گرفت است.» آقای ذهابیان روز ۳۰ شهریور آزاد شد.این منبع افزود:‌«فشارهای ناشی از دوران بازجوئی و همچنین تحمل دوران سخت انفرادی و از همه مهمتر بعد از انتقال به زندان متی کلا بودن و نگهداری شدن دربند قاتلین ومجرمین خطرناک به علاوه تحمل فشارهای مسئولین زندان باعث آسیب های جدی روانی وفیزیکی برای این فعال دانشجویی شده است.»

منبع نزدیک به اشکان ذهابیان در شرح وضعیت کنونی این فعال دانشجویی به کمپین گفت: « او در زندان متوجه شد که نمی تواند درست حرف بزند و از ناحیه تکلم دچار مشکل شد و همه اینها را ناشی از فشارهای روحی و روانی می بیند.

دکتر او هم همین را گفته که تحت فشار گذاشتن این آقایون برای اعتراف گیری و مقاومتت باعث شده تا فشارهای زیادی رو متحمل بشود و در تکلمش تاثیر گذار بوده است. مخصوصا زمانی که براثر القائات بازجویان گمان می کرده که دوستان نزدیکش بازداشت شدند و اینکه بازجویان به او گته بودند که ما دوستانت را بازداشت کردیم یا دیگر افراد نزدیک به او را. همه اینها باعث می شد اشکان در سلول فشار زیادی را تحمل کند. به گفته خودش اگه در آن برهه زمانی چیز تیزی داشت قطعا خودزنی می کرد.» او افزود: «بارها در سلول انفرادی سر او به صورت ممتد به دیوارکوبیدند. الان سر دردهای زیادی و بی خوابی های ممتد دارد و هنوزم یک جا می رود که نورش تیز مثل نوری که انفرادی بود باشد حالش از نظرعصبی به هم می خورد ولکنت زبانش بیشتر می شود.»

در ادامه چنین وضعیتی این فشارها باعث شد تا اشکان ذهابیان در اعتراض به بلاتکلیفی پرونده اش و بودن در جایی که شرایط نامناسبی بوده دست به اعتصاب غذا بزند و در دوران اعتصاب غذای خشک به گفته پزشکش دچار خونریزی معده شد: «الان دچار درد معده است. در اثر این فشار متاسفانه کبدش به شدت آسیب دید و باعث به وجود آمدن هپاتیت شده است.»

این فعال دانشجویی به دنبال آزارو اذیت خانواده اش و تهدیدهای ماموران امنیتی روز ۱۲ اردیبهشت خود را به اداره اطلاعات برای اجرای حکم شش ماه زندانی که در دادگاه تجدیدنظر مورد تایید قرار گرفته بود معرفی کرد. اما به جای زندان توسط اداره اطلاعات ساری دستگیر و از آن زمان بارها مورد بازجویی قرار گرفت است. آقای ذهابیان روز ۳۰ شهریور آزاد شد.

اشکان ذهابیان به علت فعالیت های دانشجویی ابتدا در سال ۸۷ به مدت یک ترم از تحصیل محروم شد و تنها ۴ روز پس از انتخابات توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. در حین دستگیری توسط نیروهای لباس شخصی موسوم به انصارحزب الله به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. در حوادث ۱۳ آبان (روز دانش آموز) سال ۸۸ نیز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به واسطه تشکیل انجمن های اسلامی شمال کشور برای بار دوم بازداشت شد. در آن زمان دادگاه انقلاب شهرستان بابل او را به طور غیابی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. در بهمن ماه سال ۸۸ در حالیکه همچنان در تعلیق از تحصیل به سر می برد، سرانجام بنا به نظر وزارت اطلاعات از تحصیل محروم و در نهایت در حالیکه ۱۰۹ واحد را گذرانده و تنها ۲۴ واحد (معادل یک ترم) از تحصیلش باقی مانده بود از دانشگاه اخراج شد

منبع: کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران