20 dec. 2011

هشدار شیرین عبادی به اروپا:من از اتحادیه اروپا می خواهم تا پول کثیف این دیکتاتور ها را نپذیرند.”






من از اتحادیه اروپا می خواهم که …. با کشورهایی با رژیم غیر دموکراتیک روابط تجاری، بخصوص معاملات شرم آور، نداشته باشند. من از اروپا می خواهم که این روابط را قطع کند. به کشورهای غیر دموکراتیک کمک نکنید تا مردم خود را بیشتر از آنچه در حال حاضرانجام می دهند، سرکوب کنند.”

دو روز پس از اتمام بحث های شدید سیاستمداران و سران کشورها و متخصصین جهانی در باره توسعه اروپا، در روز توسعه اروپا در ورشو، سخنان شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل هنوز در گوشها می پیچد. عبادی که سابقا به کار قضاوت مشغول بوده است از فعالین حقوق بشر و پایه گذار مرکز دفاع از حقوق بشر در ایران است که در سال 2003 برنده جایزه صلح نوبل شد.

سخنرانی عبادی به همان تیزی پیامش بود: مناسبات اقتصادی نباید با رژیم های سرکوبگرادامه پیدا کند. او گفت: “من از اتحادیه اروپا می خواهم تا پول کثیف این دیکتاتور ها را نپذیرند.”

در اقتصاد های جهانی، زنجیره عرضه کالاها در سراسر دنیا گسترده است و شبکه های توزیع کالا مرتبا در جستجوی بازار های جدید هستند. هرگز نام کستیتریت یا کولتن را شنیدید؟ خیلی از مردم نشنیده اند، ولی کامپیوترها و تلفن های همراه بدون آنها کار نمی کنند. کسیتریت در کامپیوتر های دستی و کولتن در تلفن همراه مورد استفاده قرار میگیرد.

هر دو ماده از جمهوری دموکراتیک کنگو تامین می شوند؛ کشوری که صحنه جنگ های داخلی طولانی بر سر کنترل منابع این دو ماده بود که طی آن ظرف 15 سال جان نزدیک به پنج میلیون نفر را گرفته است.

برخی دولت های غربی به فشار ها پاسخ داده اند و سعی دارند در این زمینه چاره ای بیاندیشند. کنگره آمریکا سال گذشته قانونی را گذراند که براساس آن واردات این دو ماده معدنی محدود می شود تا کشمکش در باره آن تخفیف یابد.

عبادی هم بر روی موضوع مشابهی تکیه دارد. او ابتدا به شرکت سازنده تلفن همراه سوئدی، اریکسون، هشدار داد و این شرکت را به فروش فن آوری اطلاعاتی به ایران، برای شنود مکالمات تلفنی مخالفان متهم کرد. عبادی می گوید تعداد زیادی از افراد به دلیل همین شنودها را در زندان هستند.

او سپس به شرکت یوتل ست و ماهواره هاتبرد آن اعتراض کرد. او ماهواره یوتل ست را متهم می کند که بر اثر فشار های ایران دو کانال تلویزیونی فارسی زبان بی بی سی فارسی و صدای آمریکا را از ماهواره هات برد حذف و به ماهواره دورافتاده ای انتقال داده است که برای مردم ایران قابل دسترس نیست.

این موضوع شباهت زیادی به سرنوشت کانال تلویزیونی چینی زبان مستقل دارد که شرکت نیو تانگ دیناستی از پخش آن جلوگیری کرد. پخش این کانال هم از ماهواره هات برد متوقف شد و تصور می شود که دولت چین از پخش اخبار مربوط به نقض حقوق بشر در چین توسط این کانال ناراضی بوده است. عبادی این شرکت ماهواره ای را مورد حمله قرار داد.

عبادی همچنین فرانسه را که از سهامداران عمده این شرکت است به باد انتقاد گرفت: “سئوال من از دولت فرانسه این است که چرا به دولت ایران کمک می کنید تا این کانال ها را سانسور کند؟”

رئیس جمهور لهستان در مراسم افتتاحیه کنفرانس اروپا سخنرانی کرد.

“اینکه روز توسعه اروپا در لهستان برگزار می شود جنبه نمادین دارد. سی سال پیش حکومت نظامی در لهستان برقرار شد. آنهایی که در رویای آزادی و دموکراسی بودند به زندان افتادند. ما این دوران سخت را به خاطر می آوریم و این به ما کمک می کند تا به آزادی و دموکراسی در سایر نقاط جهان بپردازیم.”

عبادی، مصرانه تر از روسای دولت ها، می گوید: “دیکتاتور ها در بازنشستگی چه می کنند؟ در اروپا مستغلات می خرند. خوب اجازه ندهید این کار را بکنند! پول کثیف آن ها را نپذیرید. کمک کنید دنیا را از دسترس دیکتاتور ها دور کنیم.”

منبع:روز