24 dec. 2011

وضعیت نامعلوم محمد توسلی پس از هفت هفته بازداشت






با گذشت ۷ هفته از بازداشت محمد توسلی رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران، این فعال ملی مذهبی همچنان در “بازداشت موقت” به سر می برد و طی ۲۳ روز اخیر نیز از وی خبری در دست نمی باشد.


به گزارش تارنمای ندای آزادی، دستگیری مهندس توسلی که روز ۱۲ آبان در دفتر کار وی در تهران رخ داد، مرتبط با “نامه ای با امضای ۱۴۳ نفر” به محمد خاتمی درباره انتخابات پیش روی مجلس بوده، که امضا کنندگان نامه خطاب به رئیس جمهور سابق نوشته بودند: “بی‌شک شما نیز تایید می‌کنید که با توجه به ادامه حصر غیرقانونی آقایان مهندس میرحسین موسوی، حجت الاسلام مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد، ادامه بازداشت غیرقانونی بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی و فقدان نهاد مستقل مجری و ناظر انتخابات، حداقل شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه وجود ندارد “.

همان زمان، سایت امنیتی فارس خبر از بازداشت مهندس توسلی داد و اتهام او را “تقلب و جعل امضا” اعلام کرد.

این خبرگزاری از قول یک منبع ناشناس مدعی شده بود: “به دنبال صدور بیانیه موسوم به بیانیه ۱۴۳ نفره که با هدف احیای جسد فتنه ۸۸ منتشر شده، تاکنون حداقل ۳۰ نفر از افرادی که اسامی و امضای آنها ذیل این بیانیه قرار گرفته به طور مکتوب و یا با انجام گفت‌وگوهایی این موضوع را تکذیب کرده‌اند. این افراد تأکید کرده‌اند که نه تنها این بیانیه جعلی را امضاء نکرده‌اند بلکه از صدور آن نیز بی‌اطلاع بوده‌اند.”

بر اساس این گزارش، نخستین تماس تلفنی مهندس توسلی با خانوادهء خود در تاریخ ۱۸ آذر ماه بوده است.

گفتنی است محمد توسلی اولین شهردار تهران بعد از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ بوده و بعد از انقلاب بار‌ها بازداشت شده و تحت شکنجه قرار گرفته است.

آخرین بازداشت او مربوط به روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ است که حدود دو ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین سپری کرد.

جـــرس