11 nov. 2011

تفکیک سپاه تهران، کرج و ری: سپاه برای چه آماده می شود؟



تحولات اخیر سپاه پاسداران در شرایطی صورت می گیرد که مقامات ارشد سپاه پاسداران با مشکلات داخلی و خارجی به طور همزمان روبرو شده اند. از سویی مقامات ارشد این نهاد نظامی نگرانی های زیادی نسبت به انتخابات آتی مجلس در اسفندماه،ادامه اعتراضات جنبش سبز و همچنین نارضایتی و شورش های مردمی از اجرای مرحله دوم قانون حذف یارانه ها را پیش رو دارند و از سوی دیگر تهدیدات خارجی و همچنین احتمال درگیری های نظامی با کشورهای منطقه موجب نگرانی مضاعف آنها است.
تغییر سازمانی سپاه با سه مقر فرماندهی در محدوده تهران، کرج و ری در حالی است که در جریان اعتراضات مردمی پس از انتخابات 88 در تهران و دیگر شهرها، به فاصله چند روز پس از اعلام نتیجه انتخابات، کنترل پایتخت و شهرها در کنار نیروی انتظامی به نیروهای بسیج و سپاه واگذار شد که در این واقعه سرکوب اعتراضات در تهران توسط نیروهای گردان های رزمی و امنیتی بسیج و نیروهای سپاه سیدالشهدا و سپاه محمدرسول الله تهران صورت گرفت.

در روایت های پس از سرکوب اعتراضات سال 88 تعداد زیادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و نزدیکان آنها از جمله حسین همدانی، علی فضلی و محمدرضا نقدی، بهرام حسینی مطلق و سعید قاسمی تهران، کرج و قم شاهد ناآرامی های گسترده ای بودند یا به گفته این فرماندهان، مردم این مناطق “پشت سر آقا نبودند