24 jan. 2012

هشدار رئیس سابق سیا در باره حمله به ایران


در حالی که در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا تمام نامزدها سعی دارند در تبلیغات خود موضع خشن تری را در قبال ایران به نمایش بگذارند، تعداد فزاینده ای از مقامات آمریکایی و اسرائیلی در باره احتمال رویارویی نظامی با ایران لحنی محتاطانه تر اختیار کرده اند. یکی از آخرین مقامات آمریکایی از این گروه، رئیس سیا در دوران ریاست جمهوری جرج بوش است: ژنرال مایکل هیدن.
هیدن در سخنرانی خود در مرکز منافع ملی آمریکا در جمع کوچکی از حاضرین گفت: "در زمانی که در باره توافق بر سر حمله نظامی به ایرانی سخن گفته می شد همگی عقیده داشتند که چنین اقدامی چیزی را که به دنبال حذف آن هستیم با دست های خود ایجاد می کنیم و آن تلاش ایران برای تولید سلاح هسته ای است."
هیدن به این جمع گفت که دولت بوش به این نتیجه رسید که عملیات نظامی بدون اشغال ایران و صرفا با عملیات نظامی هوایی، موفقیت آمیز نخواهد بود.
سخنان هیدن در باره بی فایده بودن حملات هوایی در حالی بیان می شود که همین هفته، کالین کال، مشاور امنیت ملی اوباما نگرانی خود را از حمله به ایران بیان کرده بود. او در نشریه "امورخارجه" نوشت:
"با توجه به هزینه بالا و عدم قطعیت ذاتی چنین حملاتی، آمریکا نباید در این اقدام عجله کند و باید آن را تنها در زمانی که تمام گزینه های دیگر به بن بست خورده باشد و خطر هسته ای از جانب ایران نزدیک باشد، از آن استفاده کند. تا آن زمان استفاده از زور باید به عنوان راه حل نهایی و نه اولین راه حل در نظر گرفته شود."

روز سه شنبه، جان مک لافلین، رئیس سابق سیا در یک سخنرانی گفت حمله به ایران "گزینه بسیاری بدی خواهد بود."

یوکیو آمانو، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای، این هفته گفت که آنچه که آژانس در باره برنامه هسته ای می داند حاکی از آن است که "ایران در حال کار بر روی سلاح هسته ای است" و آژانس در باره ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران "به دنیا هشدار داده است."

در همین حال چین نیز با خشونت به ایران هشدار داد که حرکت این کشور به سوی تولید سلاح هسته ای را نمی پذیرد. ون چیبائو، نخست وزیر چین گفت: "چین با قاطعیت با توسعه سلاح هسته ای توسط ایران مخالف است."
بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه، آلمان و آمریکا پیشنهاد مذاکرات جدیدی را در باره برنامه هسته ای ایران به این کشور ارائه داده اند. سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: "ما منتظر واکنش ایران هستیم."
در همین حال تعداد بیشتری از مقامات بازنشسته دفاعی و اطلاعاتی آمریکا همراه با 12 تن از 18 تن روسای سازمان اطلاعاتی اسرائیل نگرانی خود را از اقدام نظامی علیه ایران را بیان کرده اند.
ممکن است که کنگره آمریکا و نامزد های ریاست جمهوری این کشور با نمایش خشونت در برابر ایران بتوانند صحنه انتخابات را گرم کنند ولی مقامات واشنگتن و تل آویو به نحو بارزی در باره خطرات بالقوه حمله نظامی به ایران هشدار می دهند.

منبع: تینک پروگرس – 21 ژانویهa