2 aug. 2011

اسلام دین دورویی و ریا


به راستی‌ اسلام چگونه دینی است ، دین محبت و مهربانی یا دین خشونت و شقاوت؟ مطالعه در آیات قرآن برای یافتن پاسخ، ما را با یک تضاد مفهومی‌ بزرگ در این آیات مواجه مینماید. و آن اینکه در قسمت‌هایی‌ از قرآن همواره به ترحم و انسانیت سفارش شده است، و در قسمت‌هایی‌ دیگر به کشتار و انتقام از کفار و مشرکین، تا آنجا که حتا اهل کتاب هم مورد بی‌ مهری قرار میگیرند.
اما با کنکاش بیشتر متوجه می‌شویم که این تضاد‌ها مربوط میشود به زمان و مکان نزول آیات و موقعیت محمد. بطوریکه می‌توان از این دیدگاه آیات قرآن را به ۲ دستهٔ تقسیم کرد، آیات مکی و مدنی. آیات مکی آن دسته از آیات هستند که در مکه و پیش از به قدرت رسیدن پیامبر نازل شده، و آیات مدنی که در مدینه و پس از به قدرت رسیدن بر او نازل گشته اند.
به راحتی‌ می‌توان دید که آیات رحمانی قرآن همگی‌ در مکه و در زمانی‌ که محمد در موضع ضعف قرار داشته نازل شده اند، و بالعکس آیاتی که سفارش به کشتار میکنند در مدینه و در زمانی‌ که محمد در قدرت بوده نازل شده اند.
از این منظر، رویکردها و چرخش محمد قبل و بعد از رسیدن به قدرت قابل قیاس است با رویکرد‌ها و رفتارهای آیت الله خمینی در عصر حاضر پیش از انقلاب ۵۷ و پس از آن. چنانکه میدانیم پیش از انقلاب سخنان آیت الله خمینی نوید آزادی و دموکراسی میداد، و اینکه حتا مارکسیست‌ها حق اظهار نظر دارند. اما پس از انقلاب با رویکردی کاملا متفاوت اقدام به اعدام‌های فله‌ای و بستن روز نامه‌های مخالف نمودند.
در زیر آیاتی از قرآن در این زمینه آورده شده است که در مدینه و در اوج قدرت محمد نازل شده، و نظیرشان در میان سوره‌های مکی وجود ندارد :

سوره محمد آیه ۴

پس چون با كسانى كه كفر ورزيده‏اند برخورد کردید گردنها را بزنيد تا هنگامیکه آنان را از پاى درآورديد پس (اسیران) را محکم در بند كشيد سپس يا منت نهيد و يا فديه بگیرید ...

سوره توبه آیه ۲۹

و کسانیکه از اهل كتابى(یهودیان و مسیحیان) كه به الله و روز آخرت ايمان ندارند و حرام داشته ی الله و پيامبرش را حرام نمى‏گيرند و دين حق نمى‏ورزند، (با آنها ) بجنگید تا به دست خويش و با حقارت جزيه بپردازند.

سوره توبه آیه ۵

پس هنگامیکه ماه‏هاى حرام سپرى شد مشركان را هر كجا يافتيد بكشيد و آنان را دستگير كنيد و محاصره کنید و به كمين آنان بنشينيد در هر مکانی که قابل کمین کردن است پس اگر توبه كردند و نماز خواندند و زكات پرداختند راه را بر آنها رها کنید، زيرا الله آمرزنده مهربان است.

سوره توبه آیه ۱۲۳

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد (با) كافرانى كه مجاور شما هستند بجنگید و آنان بايد در شما خشونت بيابند و بدانيد كه الله با متقیان است

1 kommentar:

anonymous sa...

shoma kesafata hame chizo be maskhare gereftid