10 maj 2011

رويدادهاي ايران در هفته اي كه گذشت










هفته گذشته شاهد اعدامها، بازداشتها و نقض حقوق بشر در حوزه های مختلف توسط جمهوری اسلامی بودیم.


اعدام 9 عرب اهوازي به اتهام كشتن ماموران نيروي انتظامي، به دار آويختن سه نفر در زندان مياندوآب، اعدام پنج نفر در زندان مركزي اروميه، دو نفر در قزوين، چهار نفر در يزد، چهار نفر در كرمان به اتهام حمل و نگهداري مواد مخدر،اعتصاب غذای خشک مهدی محمودیان ( افشاگر كهريزك) که بابت نوشتن نامه به رهبری از فجايع زندان گوهردشت به حبس تنبيهي محكوم شده، صدور حکم سنگین 31 سال زندان برای مصطفی اسکندری دانشجوی رشته پزشکی که در سال88 در مراسم چهلم ندا آقا سلطان به همراه همسرش کبری زاغه دوست بازداشت شد، احضار محبوبه کرمی یکی از اعضای کمپین یک میلیون امضا برای اجرای حکم سه سال زندان، صدور حکم یازده سال حبس تعزیری برای هوتن کیان وکیل سکینه آشتیانی، آزار و تجاوز به یک دختر بیست و یک ساله در زندان ورامین در حضور نگهبانان زندان،بازداشت مریم بهرمن فعال جنبش زنان، بازداشت و صدور حکم یک سال حبس تعزیری برای منیژه نجم عراقی فعال جنبش زنان و منشی کانون نویسندگان ایران، انتقال هنگامه شهيدي، نسرين ستوده و 21زندانی سياسی زن به بند قرنطينه اوين، انتقال مهدي محموديان افشاگر فجايع انسانيكهريزك و زندان رجايي شهر كرج به سلول انفرادي، انتقال حمزه كرمي زنداني سياسي به سلول انفراديبند 209 اوين ، محکومیت فیض الله روشن، شهروند بهایی ساکن ساری به پنج ماه حبس تعزیری و بی خبری از اکبر حسن زاده مسئول شاخه زرند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بخشی از گزارشات منتشره در این حوزه بوده است


کارگران ريسندگی کاشان در اعتراض به 32 ماه حقوق معوقه و بازنشست نمودن چهارصد نفر از کارگران این شرکت تجمع اعتراض آمیزی مقابل فرمانداری برگزار کردند. این شرکت 1200 کارگر دارد که از ابتدای سال جاری تاکنون در اعتراض به عدم دریافت حقوق معوقه خود دست به اعتصاب زده و شرکت را تعطیل کردند.


جمعی از کارگران کارخانه گندله سازی و هماتيت مجتمع سنگ آهن گل گهر سيرجان از روز يکشنبه تا امروز چهارشنبه21 ارديبهشت 1390 در اعتراض به آنچه که اخراج بی دليل می خواندند، مقابل درب کارخانه تجمع کردند.اين اعتراض در روز سه شنبه به همراه خانواده هايشان با حضور در مجتمع گل گهر همراه بود که شب را نيز در همانجا سپری کردند.در روز چهارشنبه در ادامه اين اعتراضات، برخی از کارکنان اداری ساختمان 45 گل گهر نيز در حمايت از کارگران اخراجی به آنها پيوستند.


چهار فعال کارگری بازداشت شده سنندج یدالله قطبی، خالد حسینی، غالب حسینی و وفا قادری که مدتی بود به اداره اطلاعات احضار و بازداشت شده بودند، در پی اعتراضات وسیع بین المللی و همچنین تجمع خانواده های کارگران و فعالین کارگری سرانجام در روز چهارشنبه 21 اردیبهشت ماه آزاد شدند. در همین رابطه محمود صالحی فعال کارگری که خود مدتها در زندان به سر می برد در نامه ای خطاب به دبیر کل آ تی یو سی ضمن تشریح وضعیت فعالین کارگری در ایران از این اتحادیه تقاضا کرد تا ضمن اعتراض به ممانعت دولت جمهوری اسلامی از ایجاد تشکل های مستقل کارگری، خواستار آزادی بی قید و شرط همه فعالین کارگری و اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری شوند.


26زندانی سياسی حوادث پس از انتخابات با نوشتن شکايت نامه ای خطاب به رياست «هيات نظارت مرکزی بر حسن اجرای قانون احترام به آزادی های مشروط و حفظ حقوق شهروندی»، از برخوردهای غيرانسانی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران با آنها در مراحل مختلف بازداشت، بازجويي، محاکمه و حبس شکايت کرده اند و هم زمان با سالگرد تصويب قانون احترام به آزاديهای مشروع حقوق شهروندي، خواستار رسيدگی به اين شکايت شده اند.اين زندانيان هم اکنون در بند۳۵۰ اوين، دو الف اوين، زندان رجايی شهر و زندانهای خوزستان به سر می برند.


در ادامه واکنش ها نسبت به انتقال ناگهانيِ تعداد زيادی از زندانيان سياسی زن به زندان مخوف قرچك ورامين، تشکل مدنی«مادران پارک لاله» (عزادار)، با صدور بيانيه ای نسبت به بوجود آمدن “کهريزکی ديگر” هشدار داده و خواهان آزادی تمامی زندانیان سیاسی، لغو مجازات اعدام و محاکمه علنی و عادلانه آمران و عاملان جنایات سی و دو سال گذشته شدند


دانشجویان دانشگاه آزاد سنندج به نشانه اعتراض به اعدام فرزاد کمانگر و چهار فعال سیاسی دیگر با دستبند و لباس سیاه در دانشگاه آزاد سنندج حاضر شدند و به یاد و احترام فرزاد کمانگر معلم اعدامی یک شاخه گل به اساتید دانشگاه تقدیم کردند


در پی اعلام روز بیست و پنجم اردیبهشت ماه به عنوان روز سراسری اعتصاب در اعتراض به فضای امنیتی حاکم بر دانشگاهها و حمایتهای بسیار وسیع و گسترده دانشگاهها، اساتید، مادران صلح کردستان و بسیاری از فعالین، فضای امنیتی شدیدی در اکثر دانشگاههای کشور حاکم شد. ولی با وجود جو بشدت پلیسی و ممانعت از ورود برخی دانشجويان به دانشگاه های مختلف مانند دانشگاه امير کبير، حرکتهای اعتراضی در حد امکان در دانشگاهها صورت گرفت دانشجويان دانشگاه تهران با تعطيلی برخی از کلاس ها اعتراض خود را نسبت به جو امنيتی حاکم بر دانشگاه اعلام داشتند.دانشجويان و استادان دانشگاه آزاد ساری و قائم شهر درمحل دانشگاه تجمع کردند. دانشجويان دانشگاه مشهد صبح روز 25اردیبهشت در دانشگاه تجمع اعتراضی کردند ولی پیش از آن سردر دانشگاه مشهد توسط دانشجویان به رنگ سبز در آمده بود. همچنین در دانشگاه مازندران از چند روز قبل دانشجویان اقدام به پخش اعلامیه کرده و اعلام تحصن کرده بودند. در اصفهان نیز تعدادی از دانشجويان دانشگاه صنعتی اصفهان صبح روز يکشنبه، در مقابل مجتمع تالارهای اين دانشگاه دست به تحصن زدند.


یک هيأت پارلمان اروپا که به عراق سفر کرده بود، هشدار داد که اگر برای کاهش تنش در اردوگاه اشرف فورا اقدام نشود، احتمال وقوع يک “قتل عام تازه” و خطر کشتاری “به سبک سربرنيتسا” وجود دارد. حدود 3500تن از اعضای سازمان مجاهدين خلق ايران در اين اردوگاه در شمال بغداد زندگی می کنند.


دبيرکل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، در نامه ای به علی خامنه اي، نسبت به وضعيت جسمی نامناسب منصور اسانلو و رضا شهابي، دو فعال سنديکايی زندانی در ايران، هشدار داد و خواهان درمان و آزادی سريع اين دو شد.


علیرغم مخالفت مجلس و غیر قانونی خواندن روند ادغام وزارتخانه ها محمود احمدی نژاد سه وزارتخانه را ادغام کرد احمدی نژاد در واکنش به انتقادات مجلس شورای اسلامی به شدت به مجلس و بخصوص رئیس مجلس لاریجانی حمله کرد.احمد جنتی رئیس شورای نگهبان نیز با ارسال نامه ای به رئیس مجلس حمایت خود را از لاریجانی اعلام کرده و اظهار داشت که هرگونه تغییری در مسئولیت و اختیارات قانونی و نیز ادغام وزارتخانه ها باید به تصویب مجلس برسد. دولت احمدی نژاد تاکنون زیر بار این تفسیر شورای نگهبان نرفت و همچنان بر ادغام وزارتخانه ها تاکید دارد

Inga kommentarer: