30 nov. 2011

گزارشی از شرایط قرون وسطایی و شکنجه های غیر انسانی در زندان قزل حصار کرج



گزارشی از شکنجه های وحشیانه و قرون وسطایی ،رفتارهای تحقیر آمیز ،ازدحام چند برابر زندانیان در سلولها و محروم بودن زندانیان از حداقل حقوق اولیۀ انسانی خود در زندان مخوف و قرون وسطایی ولی فقیه قزل حصار کرج.

واحد 3 زندان قزل حصار از 9 سالن تشکیل شده است که هر سالن آن دارای 12 سلول می باشد.در هر سلول 12 مترمربعی 12 الی 15 زندانی جای داده شده اند. ازدحام بیش از حد در سلولها باعث شده که زندانیان قادر به استراحت نباشند و بصورت شیفتی و یا کتابی کنار هم استراحت کنند بدلیل عدم وجود فضای کافی برای زندانیان آنها ناچار هستند که در کریدور ،راهروی سرویسها و راه پله ها استراحت کنند.عملا در هر سالن بیش از 250 نفر زندانی جای داده شده است .علاوه براین از سقف بعضی از سلولها آب چکه می کند.

بدستور حسینی رئیس زندان که بصورت دستور العمل بر در و دیوار سالنها نصب شده است زندانیان در اکثر ساعات روز باید در حیاط سالن باشند . این در حالی است که هوای سرد ، سوزش سرما شرایط را برای زندانیان طاقت فرسا کرده است. کسانی که به دلیل بیماری قادر به خروج از سالن و رفتن به حیاط نباشند توسط پاسداربندها به زیر هشت برده می شوند و وحشیانه مورد شکنجه قرار می دهند که در اکثر مواقع منجر به شکستن دست و پای زندانی می شود.

زندانیان فقط با لباسهایی که بر تن دارند وارد زندان می شوند و طبق قوانین زندان هر 6 ماه یکبار خانواده ها می توانند برای عزیزانشان لباس بیاورند از طرفی زندان هم لباسی در اختیار زندانیان قرار نمی دهد.با سرد شدن هوا و شروع فصل سرما زندانیان از نداشتن پوشش کافی سخت در رنج هستند.

زندانیان از آب آشامیدنی سالم محروم می باشند و ناچار هستند آب آلوده به گازوئیل را مصرف کنند که به لحاظ بو و طعم غیر قابل استفاده می باشد. این مسئله چند ماه است که ادامه دارد و زندانیان حق اعتراض به این شرایط را ندارند.

در طی 24 ساعت فقط 2 ساعت آب گرم برای استحمام وجود دارد . بدلیل نبود اب گرم،کافی نبودن تعداد حمام ها و آلوده بودن آب به گازوئیل زندانیان هر چند هفته یکبار قادر به استحمام هستند.

زندانیانی که نسبت به شرایط طاقت فرسا و قرون وسطایی اعتراض می کنند به زیر 8 برده می شوند و در آنجا مورد شکنجه های وحشیانه قرار می گیرند. در زیر 8 حوضچۀ آب سرد وجود دارد که زندانی را مجبور می کنند که لباسهایش را درآورده و وارد حوضچه شود .زندانی را از حوضچه آب سرد خارج می کنند و او را آماج باتونهای خود قرار می دهند وبه هدف شکستن دست و پای زندانی او را شکنجه می کنند.شیوۀ دیگر تحقیر زندانی، او را مجبور به در آوردن لباسهایش می کنند و در سالنهای واحد می چرخانند تا مورد تحقیر قرار گیرد.

شکنجه گرانی که اقدام به این اعمال غیر انسانی می کنند.یحیی پور معاون واحد 3 زندان قزل حصار و شراروند معاون سالن می باشند. پاسداربندها اقدام به شکنجۀ زندانیان با باتون و سایر ابزار شکنجه می کنند

29 nov. 2011

CNN Report, 29 Nov 2011 Pro regime supporters & Basijis Attack British e...

یورش،اذیت و آزار ،تخریب و به سرقت بردن وسایل شخصی زندانیان بی دفاع بند 1 زندان گوهردشت کرج



روز سه شنبه 8 آذر ماه حوالی ساعت 09:10 بیش از 30 نفر از نیروهای گارد ویژه به بند 1 زندان گوهردشت کرج یورش بردند و زندانیان بی دفاع را مورد اذیت وآزار قرار دادند.نیروهای گارد ویژه قصد داشتند که زندانیان را به زور به محوطۀ بند در هوای سردو زیر صفر درجه منتقل کنند ولی زندانیان مقاومت کردند و گارد زندان را وادار به عقب نشینی کردند.

گادر ویژه زندان به سلولهای زندانیان حمله ور شدند و وسایل شخصی آنها را تخریب و یا با خود بردند. گارد ویژه زندان اقدام به ربودن کفشهای ورزشی زندانیان که با پول شخصی خود از فروشگاه زندان و یا اینکه توسط خانواده های آنها تامین کرده بودند نمودند.آنها همچنین سایر وسایل شخصی زندانیان مانند رادیو که با هزینۀ زیاد از فروشگاه زندان خریداری شده بود را ربودند.

این یورش وحشیانه تا چند ساعت بعد ادامه داشت. فرماندهی این یورش توسط آقایی یکی از شکنجه گران این زندان صورت گرفت. محمد مردانی رئیس زندان در بند حضور داشت و بر یورشهای وحشیانه و اذیت وآزار زندانیان و تخریب و به سرقت بردن وسایل شخصی آنها را نظازت می کرد

27 nov. 2011

ممانعت بازجویان وزارت اطلاعات از انجام عمل جراحی دانشجوی زندانی در آخرین لحظات







دانشجوی زندانی میثاق یزدان نژاد که از بیماری حاد جسمی رنج می برد پس از ماه ها پیگیری خانواده اش به منظور عمل جراحی ، مدتی پیش او را همراه با 5 مامور و با پابند و دست بند به یکی از بیمارستانهای خارج از زندان منتقل کردند.پزشکان متخصص پس از معاینات اولیه همانطوری که سال گذشته اعلام کرده بودند اکیدا توصیه کردند که باید فورا تحت عمل جراحی قرار گیرد.اما آخوندی بنام علوی از سربازجویان وزارت اطلاعات و مسئول پرونده وی در آخرین لحظات از انجام عمل جراحی این دانشجوی زندانی برای دومین بار ممانعت به عمل آورد و او را با شرایط حاد جسمی به زندان گوهردشت کرج بازگرداندند.

مادر دانشجوی زندانی همراه با سایر اعضای خانواده که در بیمارستان حضور داشتند از فردی که فرمانده اکیپ مسئول انتقال فرزندش به بیمارستان بود خواستار توضیح شد که چرا فرزندش بنابه تاکید پزشکان متخصص مبنی بر فوریت انجام عمل جراحی از انجام عمل جراحی ممانعت به عمل می آورند و قصد دارند او را با این شرایط حاد جسمی به زندان بازگردانند.این فرد بجای پاسخ دادن به او با خشونت و برخوردی غیر انسانی اقدام به هل دادن این مادر بیمار نمود و شروع به توهین کردن به دانشجوی زندانی و سایر اعضای خانواده که در آنجا حضور داشتند نمود.

از طرفی دیگر مادر دانشجوی زندانی به دلیل طولانی شدن مدت انتظار در بیمارستان و بدون غذا بودن آنها ،برای فرزندش و مامورین همراه اقدام به تهیۀ غذا نمود . زمانیکه دانشجوی زندانی در حال خوردن غذا بود فرمانده اکیپ وحشیانه به سوی دانشجوی زندانی حمله ور شد و غذا را از دست او گرفت و بسوی دیگری پرت نمود.این مسئله باعث انزجار و اعتراض شدید دانشجوی زندانی ، خانواده وی ،کادر پزشکی و مردم گردید.

خانم سنجری مادر دانشجوی زندانی که از زندانیان سیاسی دهۀ 60 می باشد و چند تن از اعضای خانواده اش از جمله برادرانش در دهۀ 60 اعدام شده اند مبتلا به ناراحتی دیابت و حاد قلبی است و وضعیت او در بیمارستان به خاطر برخوردهای وحشیانه به وخامت گرایید.

سال گذشته بنابه توصیۀ اکید کمسیون پزشکی برای انجام عمل جراحی دانشجوی زندانی میثاق یزدان نژاد به اتاق عمل یکی از بیمارستانهای خارج از زندان برده شد ولی زمانی که پزشکان آمادۀ عمل جراحی وی می شدند بدستور بازجویان وزارت اطلاعات عمل جراحی متوقف گردید و او را از بیمارستان به زندان گوهردشت کرج تبعید کردند. از آن زمان تا به امروز وضعیت جسمی وی وخیم تر شده و وزن او نزدیک به 30 کیلو کاهش یافته است. جان دانشجوی زندانی در معرض خطر جدی قرار دارد.

این یکی از شیوه های غیر انسانی و قرون وسطایی است که بازجویان وزارت اطلاعات علیه زندانیان سیاسی که در وضعیت حاد جسمی بسر می برند اعمال می کنند و بیماری آنها را که در اثر شکنجه های جسمی بوجود آمده است به عنوان ابزاری برای زجر کش کردن زندانیان سیاسی بکار می برند و آخرین مورد آن زجر کش کردن زنده یاد محسن دگمه چی بازاری زندانی بود.

لازم به یادآوری است دانشجوی زندانی میثاق یزدان نژاد 24 ساله ،دانشجوی رشتۀ مترجمی زبان پیام نور بود.او در تاریخ 19 شهریورماه 1386 با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به سلولها انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل گردید و بیش از 6 ماه در بند مخوف 209 زندان اوین تحت شکنجه های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات قرار داشت. او توسط صلواتی معروف به قاضی مرگ به 13 سال زندان به دلیل شرکت در مراسم نوزدهمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی سال 67 محکوم شد.او در حال حاضر در سالن ایزوله شده 12 بند 4 زندان گوهردشت کرج زندانی است

26 nov. 2011

وضعیت حاد وبلاگ نویس زندانی در زندان ندامتگاه کرج







در طی چند هفتۀ اخیر وضعیت جسمی وبلاگ نویس زندانی محمد رضا پورشجری در زندان ندامتگاه کرج رو به وخامت گراییده است.او در طی هفتۀ گذشته 3 بار بیهوش گردید و هر بار به مدت یک ساعت در کما بسر برد. هم بندیانش، او را به بهداری زندان منتقل کردند اما بهداری زندان بدون انجام معاینات و آزمایشهای لازم برای تشخص علت بیماریش تنها به دادن قرصهای مسکن معمولی اکتفا کرده و او را به سلول خودش بازگرداندند.

بنابه گفتۀ خانواده پورشجری ،وبلاگ نویس زندانی محمدرضا پورشجری (سیامک مهر) به سختی قادر به حرکت می باشد و هر روز وضعیت جسمی او وخیم تر می شود.

وبلاگ نویس زندانی به دلیل شکنجه های جسمی و وارد کردن ضربات به سر وی توسط بازجویان زارت اطلاعات دچار چنین بیماری حاد جسمی شده است.او از درمان محروم می باشد و بازجویان وزارت اطلاعات اجازۀ انتقال و درمان وی در بیمارستانهای خارج از زندان را نمی دهند.

این وبلاگ نویس قرار است که در 30 آذر ماه در دادگاه انقلاب کرج بر مبنای محاربه به صرف نوشتن دیدگاه های شخصی اش مورد محاکمه قرار گیرد.او از بدو دستگیری تا به حال از داشتن وکیل محروم بوده و بازجویان وزارت اطلاعات مانع گرفتن وکیل برای وی می شوند

25 nov. 2011

به مناسبت 25 نوامبر، روز جهانی منع خشونت علیه زنان







به نام تمامی زنان قربانی خشم و خشونت،

ساکت نشسته ای سخن نمی گویی

سکوت تو گواه راستین هیاهوی درون توست

سخن بگو

بگذار آتش درونت زبانه کشد و هر چه زشتی و پلیدیست بسوزاند

سخن بگو گل واژه بلند رهایی ها

با من سخن بگو

که سالها نه، قرنهاست

که به انتظار پیام رهایی نشسته ایم



به مناسبت 25 نوامبر ، روز جهانی منع خشونت علیه زنان برآن شدیم تا دگر بار بنویسیم از دردهای نهفته و زخم های برجای مانده بر جسم و روح زنان ، از حصارهای خشونت و شکنجه و تحقیر ، از قتل های ناموسی و ترک تحصیل اجباری ، ازدواج های زودهنگام و اجباری دختران ، سوءاستفاده ها و آزارهای جنسی و نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی و سیاسی.

متاسفانه باز هم باید بنویسیم از زنان آزاده ایرانی و پرچمداران و طلایه داران رهایی که بیش از 3 دهه است در این رژیم زن ستیز ولایت فقیه نهایت خشم و خشونت را با گوشت و پوست و استخوان خود در خیابان ها ، دانشگاهها ، در زندانها و بیدادگاهها لمس کرده اند چرا که زن بوده اند.

باید نوشت از زنانی که یک روز با شعار یا روسری یا توسری و بدحجابی در زیر باتونهای چماقداران رژیم له می شدند و امروز با شعار تفکیک جنسیتی در دانشگاهها مورد تحقیر قرار می گیرند. چرا که زن بوده اند و جنس دوم.

باید نوشت از زنانی که با بدنهای کبود و روحی شکسته و درهم در راهروهای بیدادگاههای رژیم ولی فقیه حقوق از دست رفته خویش را مطالبه می کنند. زنانی که هیچگاه صدای آنها شنیده نشده چرا که زن بوده اند و برده !

باید نوشت از زنانی که به طرز وحشیانه ای سنگسار می شوند چرا که باز هم زن بوده اند.

و باز هم در آستانه این روز باید نوشت از زنان آزاده سرزمینمان که در بازداشتگاههای رژیم در اتاقهای بازجویی سیلی و لگد و حتی تجاوز بازجویان را به جرم زدن بودن لمس کرده اند. از زنانی که در بیدادگاههای رژیم زن ستیز به جرم ایستادگی و مقاومت به احکام سنگین و طولانی مدت حبس محکوم شده اند از مادران پارک لاله (عزادار) و حامیان آنها که به جرم دادخواهی مورد هجوم ایادی رژیم در میعادگاه همیشگی شان در پارک لاله قرار می گرفتند و امروز 2 تن از حامیان آنها به حکم سنگین و ناعادلانه دو سال حبس محکوم شده اند .

و اما در روز جهانی منع خشونت علیه زنان، تمامی زنان قربانی خشونت ، زنان دربند بار دیگر هم پیمان می شویم که تا رسیدن تمامی زنان آزاده ایران زمین به هویت انسانی و حقوق برابر و لغو هر گونه خشونت علیه زنان همچنان ایستاده ایم و بر این عقیده ایم که در آستانۀ پیروزی قرار داریم.

بخش زنان فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

4 آذر 1390 برابر با 25 نوامبر 2011
Tel.:0031620720193








23 nov. 2011

خانواده و هواداران آقای بروجردی مسئول ترور نافرجام را رهبر حکومت می دانند







صبح روز سه شنبه یکم آذرماه ، مسئولین زندان اوین در اقدامی غیر انسانی، اقدام به سوء قصد به جان آقای بروجردی نمودند.

شاهدان عینی بیان داشتند که مسئولین مربوطه با طرح دعوای ساختگی، یکی از زندانیان اعدامی را مامور کرده بودند تا در حین این زد و خورد، آقای بروجردی را به قتل برساند . این زندانی ، به جرم قاچاق مواد مخدر دستگیر و به اعدام محکوم شده بود.

مسئولین زندان به این زندانی تاکید کرده بودند در صورتیکه آقای بروجردی را به قتل برساند عفو رهبری شامل حال ایشان شده و آزاد خواهد شد ! ولی این سوء قصد بدلیل همکاری زندانیان، ناکام ماند.

گفتنی ست ادامه نامه نگاری های آقای بروجردی در افشای هویت ضد بشری و غیر ایرانی رژیم ولایت فقیه، حاکمیت را بر آن داشته است تا به هر طریق ممکن ایشان را از بین ببرد.

آقای بروجردی ، چندی پیش طی نامه ای به هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا، تاکید و یادآوری نمود که سران حکومت ولایت فقیه نه تنها حاضر به تغییر رفتار خشونت آمیز و استبدادی خود نیستند، بلکه تمامی راهکارهای مسالمت آمیز برای هرگونه اصلاحات در حکومت و تغییر را مسدود کرده اند.

آقای بروجردی هم اکنون از بیماریهای متعددی رنج می برد . در گزارشی که در اکتبر سال جاری توسط گزارشگر ویژه ایران در سازمان ملل منتشر گردید، آقای احمد شهیداز مقامات ایرانی خواست که توجهات پزشکی لازم را به آیت الله بروجردی مبذول کرده و او را آزاد کنند .

خانواده و هواداران آقای بروجردی مسئولیت چنین اقداماتی را متوجه قوه قضائیه و مخصوصا رهبر حکومت می دانند و از مجامع مدافع حقوق بشر می خواهند که قبل از اینکه دیر شود اقدامی موثر و فوری برای آزادی آقای بروجردی انجام دهند .

خانواده و هواداران آقای بروجردی

آذر 1390

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد

سازمان عفو بین الملل

21 nov. 2011

Shahin Najafi - Sale Khoon ( Sale Khoon ) + Lyric



سازمان ملل نقض گسترده حقوق بشر در ایران را به شدت محکوم کرد










مجمع عمومی سازمان ملل در رای گیری سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران قطعنامه پیشنهادی کانادا را به تصویب رساند.


این قطعنامه نقض گسترده حقوق بشر در ایران را به شدت محکوم کرده است


تعداد کشور هایی که به این قطعنامه رای مثبت دادند به ۸۶ رسید که ۶ رای از سال گذشته بیشتر است. ۳۲ کشور به این قطعنامه رای منفی و ۵۹ کشور رای ممتنع دادند.





محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، تصویب این قطعنامه را در این جلسه به شدت محکوم کرد. او برای رایزنی با کشورها برای رای ندادن به این قطعنامه در نیویورک به سر می‌برد.


پیشتر (پنجشنبه ۱۷ نوامبر) عفو بین الملل، از مجمع عمومی سازمان ملل خواست به وضعیت حقوق بشر در ایران و دو کشور دیگر رسیدگی کند.


عفو بین الملل، از سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر، با انتشار یک بیانیه همگانی، از کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل خواسته است تا موضوع نقض حقوق بشر در سه کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) و میانمار (برمه) را پیگیری و با هر تلاشی به منظور خارج کردن این موارد از دستور کار کمیته مخالفت کند.


کمیته امور اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل، موسوم به کمیته سوم، یکی از شش کمیته مجمع برای رسیدگی به موضوعات خاص است و مسایلی مانند حمایت و پیشبرد حقوق اجتماعی و مقابله با تبعیض و نقض حقوق بشر در نقاط مختلف جهان در حوزه فعالیت آن قرار دارد.


در دوره قبلی مجمع عمومی سازمان ملل، حدود شصت موضوع در دستور کار این کمیته قرار داشت که نیمی از آنها به مباحث عمومی مربوط به حقوق بشر مربوط می شد اما وضعیت حقوق در ایران، کره شمالی و برمه به عنوان موارد مرتبط به کشورهای خاص هم مورد بررسی قرار گرفت.


در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، عفو بین المل گفته بود که پیش نویس قطعنامه ارائه شده به کمیته سوم شامل گزارشی راجع به شمار چشمگیر موارد نقض حقوق بشر و افزایشی قابل توجه در اجرای احکام اعدام است بی آنکه تمهیدات پیش بینی شده در قوانین بین المللی در این زمینه رعایت شده باشد.


عفو بین الملل به اعضای کمیته سوم یادآور شد که از سال ۲۰۰۵ تا کنون، "هیچیک از مکانیزم های حقوق بشر سازمان ملل" اجازه دسترسی به ایران را نیافته است در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی اظهار می دارند که دعوت این کشور از کارشناسان بین المللی حقوق بشر به قوت خود باقی است

بازداشت معاون بانک صادرات در زمان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی



حجت‌الله صیدی، عضو هیئت مدیره و معاون بین‌الملل بانک صادرات ایران، که معاونت محمد جهرمی را در زمان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی بر عهده داشت، پس از احضار به اوین بازداشت شد.

پیش از این نیز برخی دیگر از مدیران بانکی پس از احضار به دادسرا مورد بازجویی قرار گرفته و قرار وثیقه به آنها ابلاغ شده بود.

گفته می شود جهرمی به رغم نقش مستقیمش در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، به علت حمایت‌های خاص سیاسی، تاکنون از پیگرد جدی قضایی در امان مانده است.

سخنگوی قوه قضاییه، در آبان ماه سال جاری گفته بود که ۶۷ نفر به عنوان متهم در رده‌های مختلف اعم از مدیران و مسئولان شرکت‌های وابسته به شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا احضار شده‌اند و ۳۱ نفر در بازداشت به سر می‌برند.

این اختلاس بزرگترین اختلاس تاریخ ایران لقب گرفته و نام برخی مدیران رده بالای دولتی و تعدادی از نمایندگان مجلس به عنوان متهم در این رابطه مطرح شده است

یورش و اذیت و آزار مردم روستاهای اطراف شهر ارومیه توسط نیروهای سپاه پاسداران



نیروهای سرکوبگر سپاه پاسداران از قرارگاه حمزه سید شهدا به روستاهای اطراف شهر ارومیه شبانه یورش می برند ، ساکنین آنها را مورد اذیت وآزار،تهدید و از آنها باجگیری می کنند.

در طی هفته های اخیر نیروهای سپاه پاسداران که وابسته به قرارگاه حمزه سید شهدا هستند طی ساعات شب پس از تیراندازی در روستا به منازل مسکونی آنها یورش می برند.روستاییان را مورد ضرب و شتم و تهدید قرار می دهند واقدام به باجگیری می کنند . روستاییانی که نسبت به رفتارهای وحشیانه آنها اعتراض می کنند دستگیر،مورد شکنجه و مدتی در بازداشت نگه داشته می شوند.خانواده های زندانی سیاسی از هدفهای اصلی آنها هستند.

آخرین حملات آنها مدتی پیش در روستای "مارنه" از توابع ارومیه روی داد . نیروهای سپاه پاسداران ابتدا اقدام به تیراندازی در نقاط مختلف این روستا نمودند و سپس به منازل مردم یورش بردند و اموال آنها را ربودند. تعدادی از مردم این منطقه نسبت به اعمال آنها دست به اعتراض زدند که مورد ضرب وشتم وحشیانه قرار گرفتند و پس از آن دستگیر و برای مدتی در بازداشت نگه داشته شدند.

اسامی تعدادی از این نیروهای سرکوبگر سپاه پاسداران وابسته به قرارگاه حمزه سید شهدا که در یورشهای وحشیانه علیه مردم فقیر و محروم این منطقه اقدام به باجگیری،ضرب وشتم و بازداشت آنها می نمایند به قرار زیر می باشد: هجار عمری،امیر گلشی،عصمت گلشی وکامی گلشی می باشند. این افراد در روستای "هورسین" از توابع ارومیه مستقر هستند

حمایت وسیع بین المللی در تصویب قطعنامۀ سازمان ملل متحد در بارۀ نقض حقوق بشر در ایران




(۳۰ آبان ۱۳۹۰) کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از قطعنامۀ سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت وخیم نقض حقوق بشر در ایران که امروز در کمیتۀ سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد استقبال می کند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین گفت: “ما تصویب این قطعنامه را گامی مثبت و بسیار مهم از سوی جامعه جهانی میدانیم و کشورهای عضو سازمان ملل را تشویق می کنیم تا توجه بین المللی را روی کارنامۀ بحرانی حقوق بشر ایران متمرکز کنند.”

قطعنامۀ سازمان ملل متحد با ۸۶ رای موافق، ۳۲ رای مخالف، و ۵۹ رای ممتنع تایید شد. محمد جواد لاریجانی، عالی ترین مقام رسمی مسئول حقوق بشر ایران، هفتۀ گذشته را در نیویورک صرف کرد تا به دفاع از کارنامۀ حقوق بشر ایران بپردازد و قبل از رای گیری نیز در مجمع عمومی سخن گفت و تلاش کرد تا اعضاء را به مخالفت با قطعنامه تشویق کند؛ تلاشی که بی ثمر ماند.

هادی قائمی افزود: “ایران می تواند به تلاشهای خود برای سرپوشی بر کارنامۀ وخیم خود ادامه دهد، اما نهادهای مختلف سازمان ملل به صورت فزاینده ای به این نتیجه رسیده اند که رفتار حکومت ایران با شهروندانش غیر انسانی است و نباید بیش از این تحمل شود.”

فقط ظرف دو ماه گذشته، سه مقام و نهاد مجزا و مستقل سازمان ملل متحده، بان کی مون، دبیر کل، کمیتۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد، و احمد شهید، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در وضعیت حقوق بشر در ایران، همگی گزارش هایی مستند در محکومیت اقدامات ایران علیه حقوق بشر صادر کرده اند که مفاد آنان شامل اعدام های پنهانی، شکنجه، دستگیری های خودسرانۀ گسترده، تبعیض علیه زنان و اقلیت های مذهبی و قومی، سرکوب آزادی بیان، آزادی احزاب، و اجتماعات است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قطعنامه تصویب شده توسط کمیته سوم را به صورت رسمی در ماه دسامبر (آذرماه) ثبت خواهد کرد. پیش نویس قطعنامه یاد شده در ۲۷ اکتبر به اعضای مجمع عمومی ارائه شده بود.

قطعنامه امروز از حمایت کشورهای اقصی نقاط جهان برخوردار بود و کشورهای کلیدی موسوم به «بهار عربی» از جمله تونس و لیبی به آن رای مثبت دادند و مصر رای منفی سال پیش خود را به ممتنع تغییر داد. کشورهای ژاپن، بوسنیا و هرزگوین وکلمبیا رای مثبت دادند و کره جنوبی، سنگال، تانزانیا، جمهوری مرکزی آفریقا با رای مثبت امسال رای خود را از سال پیش تغییر دادند. ترکیه در رای گیری شرکت نکرد. اکثریت کشورهای آمریکای لاتین از جمله آرژانتین، شیلی، مکزیک، جمهوری دومنیکن و هندوراس و تمامی اعضای اتحادیه اروپا به آن رای مثبت دادند.

درقطعنامه مصوب امروز، مجمع عمومی مجددا به موضوع انتخابات در ایران پرداخت و قویا از جمهری اسلامی ایران خواست تا « تضمین کند که انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۰ به صورت آزاد، منصفانه، شفاف، و بدون تبعیض صورت بگیرد و منعکس کنندۀ ارادۀ مردم و منطبق بر اعلامیۀ جهانی حقوق بشرو میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی باشند…» برای اولین بار مجمع عمومی از جمهوری اسلامی ایران خواست تا اجازه بدهد «نظارت مستقل، شامل ناظرانی از طرف جامعۀ مدنی و نامزدان انتخاباتی، بر فرآیند انتخابات انجام شود و به روزنامه نگاران محلی و بین المللی اجازۀ نظارت و گزارش آزاد انتخابات را بدهد.»

هادی قائمی گفت: “همگان شاهد فاجعۀ حقوق بشری که به دنبال انتخابات سال ۱۳۸۸ اتفاق افتاد بودند. این قطعنامه باید هشداری برای مقامات ایرانی باشد تا بدانند که در انتخابات آتی مجلس، جهان نظاره گر انتخابات خواهد بود و تکراروقایع سال ۱۳۸۸ را تحمل نخواهد کرد.”

کشورهای عضو سازمان ملل با اشاره به حبس خانگی نه ماهۀ میرحسین موسوی و مهدی کروبی از ادامه این وضعیت ابراز نگرانی کردند

مجمع عمومی همچنین خواستار آزادی فوری تمامی زندانیان عقیدتی شد. بیش از ۴۰۰ زندانی عقیدتی فقط به دلیل عقاید و باورهای خویش پس از انتخابات ریاست جمهوری مورد مناقشۀ سال ۱۳۸۸دستگیر شده و هنوز در حبس به سر می‌برند و در زندانهای ایران مورد بدرفتاری قرار دارند. قوۀ قضاییۀ ایران احکام زندان، شلاق، و جریمه های نقدی بیرحمانه ای را مبتنی بر اتهامات بی اساس در پوشش امنیت ملی به فعالان سیاسی و جامعه مدنی تحمیل کرده است. قطعنامۀ مجمع عمومی نگرانی عمیق در خصوص این بازداشت ها و در خصوص وکلای حقوق بشری که به طور خودسرانه دستگیر و محاکمه شده اند، شامل همکاران کانون مدافعان حقوق بشر مانند عبدالفتاح سلطانی، نسرین ستوده، و محمد سیف زاده بیان کرده است.

محمدجواد لاریجانی رییس ستاد حقوق بشر ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی وتنها چند روز پیش از رای گیری مجمع عمومی، عبدالفتاح سلطانی را به ارتباط به سازمانهای تروریستی که از آنها نامی نبرد متهم کرد. در واکنشبه این اتهام بی پایه، همسر عبدالفتاح سلطانی در خصوص عکس العمل همسرش به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: “آقای سلطانی گفتند که اگر برای من امکان داشته باشد خودم شکایت می کنم ولی اینجا من دستم بسته است نه قلم دارم و نه کاغذ. اما به دلیل اتهام بی ربطی که به من زده شده است، اتهامی که نه تفهیم شده و نه ثابت شده است در هر فرصتی یا خودم یا از وکلایم خواهم خواست که از ایشان شکایت کنند.”

قطعنامۀ امروز همچنین رفتار جمهوری اسلامی ایران را با اقلیت های قومی و دینی به چالش می کشد. در این قطعنامه از دولت ایران خواسته شده است تا “تبعیض و عدم شمول اعضاء آیین بهایی در خصوص دسترسی به تحصیلات عالی را از بین ببرد” و همچنین سرکوب خشونت آمیز و بازداشت عربهای ایرانی و … سرکوب خشونت آمیز اعتراضات محیط زیستی در منطقۀ آذربایجان ایران” را مورد انتقاد قرار داده است. مجمع عمومی همچنین نسبت به “تعداد بالای اعدامهای افراد متعلق به گروههای اقلیت” ابراز نگرانی کرده است.

مجمع عمومی همچنین انتقاد جدی خود را کلا در خصوص استفادۀ ایران از مجازات اعدام اعلام کرد و از “وقوع مداوم و رشد خیره کنندۀ مجازات اعدام در غیاب استانداردهای بین المللی” سخن گفت. این اولین بار است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ایران به دلیل انجام “اعدامهای گروهی پنهانی، و همچنین اعدام افراد بدون مطلع ساختن خانواده های زندانیان و یا وکلای مدافع آنان” انتقاد کرده است.

از ابتدای سال ۲۰۱۱ میلادی تا کنون، قوه قضائیه ایران حد اقل۴۵۵ نفر را اعدام کرده که ۱۶۱ فقره از این اعدام ها به صورت پنهانی صورت گرفته است. بدین ترتیب ایران، از لحاظ سرانۀ جمعیتی بزرگترین کشور اعدام کننده در جهان است. اکثر این اعدامها برای جرمهایی مانند قاچاق مواد مخدر و روابط جنسی با رضایت طرفین صورت گرفته که طبق قوانین بین المللی انجام مجازات اعدام برای آنها مجاز نمی باشد. حداقل سه نفر از افرادی که ظرف این سال اعدام شده اند در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشته اند.

با تصویب این قطعنامه، این هشتمین سالی است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به شکست خیره کنندۀ ایران در رعایت تعهدات حقوق بشری خود تذکر داده است و ایران را به همکاری با مقامات سازمان ملل متحد در جهت رفع این نقایص تشویق کرده است. این قطعنامه از ایران خواسته است برای همکاری با احمد شهید، گزارشگر ویژه ای که اخیرا برای حقوق بشر در ایران منصوب شده است اقدام کند و به وی اجازه بدهد تا “دسترسی نامحدود به کشور داشته باشد تا بتواند ماموریت خود را اجرا کند.” در سالهای اخیر، ایران نسبت به خنثی کردن کلیۀ تلاش ها برای بهبود وضعیت حقوق بشر خویش ادامه داده است و از زمان آغاز ماموریت احمد شهید، هیچگونه ارتباط مستقیمی با وی برقرار نکرده است

ناپدید شدن مبالغ واریزی تعدادی از خانواده زندانیان سیاسی به عزیزانشان در بند 350 زندان اوین



خانواده های زندانیان سیاسی برای تامین احتیاجات اولیۀ عزیزانشان ناچار هستند تقریبا ماهیانه مبلغی به حساب آنها از طریق بانک پاسارگاد واریز کنند تا زندانیان سیاسی از طریق این مبلغ واریزی بتوانند بخشی از نیازهای خود را مانند خرید غذای ساده از فروشگاه زندان و غیره تامین نمایند.

مدتی که پولهای واریزی به حساب زندانیان در زندان ناپدید می شود و به زندانیان داده نمی شود . وقتی که زندانیان سیاسی به مسئولین زندان مراجعه می کنند و علت آن را جویا می شوند به آنها به دروغ گفته می شود که خانواده های آنها پولی واریز نکرده اند تا به آنها داده شود.هنگامی که خانواده ها به بانک مربوطه مراجعه می کنند مشخص می شود که پول به حساب ریخته شده است . خانواده از واریز شدن پول به حساب عزیزانشان از طریق بانک تقریبا اطمینان دارند.

بهنام ابراهیم زاده فعال حقوق کودکان و فعال کارگری یکی از چند زندانی سیاسی است که پول او طی 3 نوبت متوالی در زندان ناپدید شده است . تا به حال خانواده ابراهیم زاده 3 بار پول به حساب فرزندشان واریز کرده اند. بار اول اواخر مهرماه و سری های دو و سوم در آبان ماه بوده است ولی علیرغم گذشت نزدیگ به 2 ماه مسئولین زندان از پرداخت این مبالغ خوداری می کنند وبه دروغ به او می گویند که خانواده اش پولی برای او واریز نکرده اند.

یکی از شیوه های اخاذی از زندانیان سیاسی و سایر زندانیان مانع دسترسی آنها به پولهای واریزی از طرف خانواده ها و یا به سرقت بردن آنها است.این عمل غیر انسانی بصورت سیستماتیک علیه زندانیان در زندانهای مختلف بکار برده می شود.

زندانیان سیاسی به دلیل کم بودن غذا و بی کیفیت بودن آن قادر به مصرف غذای زندان نیستند و از طریق مبالغی که خانواده های آنها واریز می کنند می توانند حداقل نیازهای اولیۀ خود را تا حدی برطرف کنند.در صورت نرسیدن مبالغ واریزی از طریق خانواده ها فشارهای مضاعفی علیه زندانی سیاسی وارد می شود

«سکوت پر ابهام‌ترین سرود زندگی، مرگ را در حنجره طنین‌انداز است»دانشجوی زندانی جواد علیخانی





پیام تبریک دانشجوی زندانی جواد علیخانی دانشجوی دکترای دامپزشکی به مناسبت شروع سال تحصیلی



پیام تبریک آغاز سال تحصیلی به دانشجویان شهید چمران اهواز

سلام، یاران دبستانی من !

دگر بار در حالی به استقبال سال تحصیلی جدید در دانشگاه شهید چمران اهواز رفته‌اید که یاران دبستانی شما شجاعانه سکوت را در گلو شکسته و در معبد وحشت فریاد آزادی و دموکراسی خواهی برآورده‌اند و در راه دفاع و صیانت از حقوق بنیادین شهروندان ایرانی، هزینه‌های سنگینی را متحمل شده و از هر حیث مغضوب حکومت گشته و در پایان نیز تجربه دوگانه زندان را از سر می‌گذرانند.

آری، به گواه تاریخ، جنبش دانشجویی ایران به واسطه ذات نقاد و پرسشگر خود در مواجهه با قدرت متمرکز، همواره پیشگام در مبارزات استبداد ستیزانه مردم بوده است و از این حیث تجربیات فراوانی چون 16 آذر 32، 18 تیر 78 و 25 خرداد 88 را در کارنامه انتقادات و اعتراضات علیه حاکمیت به ثبت رسانده است و درست به همین دلیل پیشگام بودن و مرکز ثقل بودن در دستیابی به دموکراسی و به تبع آن، توسعه همه جانبه، رنج‌های فراوانی را متحمل گشته است.

لذا در این نوشتار کوتاه برآن شدم تا ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی و ابراز شادمانی از حضور تان در دانشگاه شهید چمران، نکاتی چند را به شما یاران دبستانی‌ام متذکر شوم و با اینکه پنجمین سال محرومیت از تحصیل را تجربه می‌کنم و به جای حضور در کلاس‌های درس و پشت نیمکت نشستن با یاران دبستانی‌ام در زندان‌های مختلف - از سپیدار و کارون اهواز تا زندان اوین- تجربیات گرانسنگی اندوختم و بدین باور رسیده‌ام که «سکوت به جز بایسته ظلمت نیست و به اقتضای شب است و سیاهی است تنها که صداها همه خاموش می‌شوند».

1- سرکوب مهندسی شده نهاد دانشگاه در سالیان اخیر در تمامی وجوه این نهاد مدنی، اعم از تشکل‌های سیاسی دانشجویی، فرهنگی و علمی و اخراج و بازنشسته کردن پیش از موعد اساتید منتقد و تحول‌خواه و فراخوانی گسترده دانشجویان به کمیته‌های انضباطی و اخراج و ستاره‌دار کردن نخبگان دانشجو و در نهایت زندانی کردن دانشجویان، این حقیقت را در ذهن هر انسان پرسشگر متبادر می‌سازد که نظام تئوکراسی فقاهتی به خوبی به نقش نقادانه و اسستبداد ستیزانه نهاد دانشگاه پی برده و از آنجا که این نهاد مدرن را در تقابل و تعارض با اندیشه‌های تمامیت‌خواهانه و انحصارطلبانه خویش می‌بیند، سعی در حذف و تضعیف و یا امتناع و تعویق تشکل یابی دانشجویان می‌نماید و در مقاطعی که این پتانسیل را داشته باشد، تمام تلاش خود را می‌نماید تا نهاد علم را تابعی از اصول ایدئولوژیک خود سازند و اینگونه کارکرد اصیل دانشگاه که به نوعی معطوف به حقیقت و از جنس پرسشگری و طرح مسأله است را به بیراهه بکشانند و اینگونه نبض حیاتی جامعه را در کنترل و در خدمت اهداف ایدئولوژیک خود می‌سازند که به عنوان نمونه، دو مصداق تاریخی آن را که دانشگاه استقلال خود را از دست داد و به منزله ابزار حاکمیت ایدئولوژیک درآمد می‌توان برشمارد. " 1. سلطه نازی‌ها بر علم و نهادهای علمی به جایی رسید که سخن از فیزیک آلمانی در مقابل فیزیک یهودی می‌رفت. 2. نمونه دوم الگوی سوسیالیستی تحت پوشش برنامه‌های متمرکز از سوی دولت تک جزبی بود و به‌گونه‌ای افراط به عمل آمد که حتی علوم پایه‌ای چون زیست‌شناسی را کسانی چون لیزنکو به چارچوب‌های ایدئولوژی مارکسیستی پیوند زدند و نظام آموزش عالی را تابعی از اصول ایدئولوژیک خود تعریف کردند"

2- با همه این تفاسیر و با توجه به اینکه مبانی نظری و فلسفی علم مدرن که مبتنی به "عقلانیت خود بنیاد" می‌باشد، در غرب شکل گرفته و سپس وارد ایران شده است و این علم مدرن که نتوانسته از متن تحولات فرهنگی و اجتماعی و سنت آموزشی خودمان بوجود بیاید و به نوعی محصول دیالکتیک سنت فکری خودمان در مواجهه با تغییرات جدید و مسائل مدرن نمی‌باشد. می‌توان راهکارهایی برا ی برون رفت از وضعیت امتناع و انحطاط استقلال آکادمیک به مثابه پیش شرطی برای جامعه آزاد ارائه داد. 1. آزادی علمی به فرهنگ سیاسی ایران احتیاج دارد که فضا برای انتقاد آزادانه شهروندان محیا باشد. 2. احیای هیات‌های امنای شورای مرکزی دانشگاه‌ها و تولد نقش هیأت‌های علمی در جامعه دانشگاهی برای انتخاب مسئولان دانشگاه. 3. گزینش استاد و دانشجو به دور از هرگونه نگاه ایدئولوژیک و کژ سلیقگی‌های سیاسی. 4. اصلاح آیین‌نامه‌های دانشگاه‌ها در راستای خودتنظیمی مسائل دانشگاهی. 5. اصلاح آیین‌نامه‌های تشکل‌های دانشجویی در راستای فضای باز سیاسی و فرهنگی به مثابه پیش شرط‌های آزادی علمی. 6. طرح مطالبات صنفی و علمی و پافشاری همه دانشجویان تا دستیابی به این مطالبات



در پایان ضمن اعلام همبستگی خویش با آرمان‌های دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز برای دستیابی به جامعه‌ای آزاد و دموکرات از اساتید گرانقدر و آگاه دانشگاه نیز خواهشمندم در این مسیر پر حادثه همراه و همگام با دانشجویان مبارز و منتقد برای دستیابی به آکادمی آزاد تلاش کنید.



17 مهر 1390

جواد علیخانی، زندان اوین بند 350

دیکتاتور حاکم بر ایران و اعوان و انصارش نیز سرنوشت قذافی را در پیش روی خویش قرار داده( دانشجویان زندانی)



بیانیۀ 3 دانشجوی زندانی بند 350 زندان اوین در مورد سرنوشت عبرت انگیز قذافی دیکتاتور لیبی برای دیکتاتور حاکم بر ایران و اعوان و انصارش که سرنوشتی همانند قذافی را در پیش روی دارند



پس از مدتها جنگ داخلی و تعقیب و گریز و کشتار هزاران بی‌گناه، عاقبت قذافی دیکتاتور خونریز لیبی نیز چون اسلافش به دست مردم انقلابی لیبی دستگیر و کشته شد.

قیام باشکوه مردم لیبی و ایستادگی کم نظیر آنها، پس از 40 سال بساط دیکتاتوری قذافی را برهم زد و اینک با مرگ وی امید می‌رود که آرامش به لیبی بازگردد و آزادی و دموکراسی در این کشور پا بگیرد. آری این سرنوشت محتوم دیکتاتورها است. در ماه‌های اخیر، مبارک و بن‌علی نیز به پایان دیکتاتوری خود رسیدند و یکی محاکمه می‌شود و دیگری به غربت فرار کرده است و به زودی سقوط دیگر دیکتاتورهای منطقه چون اسد و صالح جشن گرفته می‌شود.

تصاویری که از قذافی در هنگام دستگیری و لحظاتی پس از آن منتشر شد بسیار دلخراش و تأسف‌برانگیز بوده و این اعمال مورد تأیید هیچ یک از مجامع حقوق بشری نبوده و نیست. اما بر همه کاملاً روشن است که جنایات دیکتاتور منفور لیبی نتیجه‌ای جز این را رقم نمی‌زند و خشم انقلابیون حاصل اعمال فجیع قذافی بود که دست آخر دامان خودش را گرفت.

قذافی در حالی که اعلام کرده بود «همه انقلابیون را سوراخ به سوراخ و شکاف به شکاف دنبال خواهم کرد و به سزای اعمالشان خواهیم رساند»، خود مجبور به پنهان شدن در شکافی شد که آخرین پناهگاهش بود و همانجا به دست انقلابیون خشمگین افتاده و به طرز دلخراشی کشته شد.

ما با معنی و مفهوم این‌چنین جملات کاملاً آشنا هستیم و اولین بار نیست که با این‌چنین عباراتی مواجه می‌شویم. اکثر دیکتاتورهای جهان این‌چنین جملات را در طول تاریخ تکرار کرده‌اند. شاید در سال 88 بارها این قبیل عبارات را از زبان حاکمان جمهوری اسلامی نیز شنیده‌ایم، اما با ادبیات و الفاظی متفاوت. و شاید آنها نیز قذافی شوند، با عاقبتی یکسان.

مطمئناً این تصاویر دلخراش را دیکتاتورهای منطقه نیز دیده‌اند، اما بی‌شک احساسی متفاوت از آنچه که در ما ایجاد شده وجود این بیننده‌های خاص را فراگرفته است. ترس، ترس از عاقبتی همچون قذافی، ترسی که لرزه بر تن حاکمان و خلفای دیکتاتور بحرین، یمن، سوریه و جمهوری اسلامی انداخته و قطعاً تا مدت‌ها خواب از چشمشان خواهد ربود، چون خود را به جای جسد خونین قذافی تصور می‌کنند در حالی که در دست انقلابیون کشورشان به مدفن خود حمل می‌شوند.

تنها عامل این اتفاقات، مردمان آزادی‌خواهی هستند که به خاطر آزادی و دموکراسی به میدان آمدند و از جان خویش گذشتند و با وجود تمام کشتارها و سرکوب‌ها لحظه‌ای پا پس نکشیدند و امروز نتیجه این جانفشانی ها را مشاهده می‌کنند. قیام مردم منطقه نشان داد که تنها راه رسیدن به آزادی و دموکراسی در کشورهای دیکتاتوری، ایستادگی مردم و پا پس نکشیدن از آرمانهایشان می‌باشد و اینکه گمان نکنند با حرکت‌های مقطعی می‌توان شاهد مطلوب را در آغوش کشید.

خیزش دموکراسی خواهانه مردم ایران قبل از تمام این قیام‌ها آغاز شد اما به دلیل عدم وجود حرکتی پیوسته و دنباله‌دار به نتیجه دلخواه نرسید و هنوز دیکتاتور بر جای خویش قرار دارد. امید است که مردم ایران با مشاهده انقلاب‌های عربی به این نتیجه رسیده باشند که اگر می‌خواهند در کشوری آزاد و دموکرات زندگی کنند، باید هزینه بدست آوردن آزادی را بپردازند. دیکتاتور حاکم بر ایران و اعوان و انصارش نیز سرنوشت قذافی را در پیش روی خویش قرار داده و بدانند:

پیش از شما

به سان شما بی‌شمارها

با تار عنکبوت نوشتند روی باد

این دولت خجسته جاوید زنده باد.





آرش صادقی - مصطفی نیلی - احمد شاهرضائی

آبان 1390

19 nov. 2011

بی خبری کامل از یک زندانی سیاسی که 1 ماه از پایان محکومیت وی می گذرد





از وضعیت و شرایط زندانی سیاسی رضا جوشن که بیش از 2 ماه است در سلولهای انفرادی بند سپاه بسر می برد و نزدیگ به 1 ماه است که از مدت محکومیت غیر قانونی و غیر انسانی وی می گذرد هیچ خبری در دست نیست.

زندانی سیاسی رضا جوشن 15 شهریورماه از بند 4 بدون هیج دلیل به سلولهای انفرادی بند سپاه زندان گوهردشت کرج که در دست بازجویان وزارت اطلاعات می باشد منتقل شد و از آن زمان تاکنون هیچ خبری از وضعیت و شرایط او در دست نیست.

مدت محکومیت غیر قانونی و غیر انسانی 2 سال زندان ، زندانی سیاسی رضا جوشن 30 مهر ماه به پایان رسید ولی محبی از بازجویان و مسئولین وزارت اطلاعات در شهر کرج این زندانی سیاسی را به عنوان کروگان همچنان در بند سپاه شکنجه گاه وزارت اطلاعات نگه داشته است و نه تنها از آزادی او ممانعت می کند بلکه او را در سلولها انفرادی تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار داده است.

زندانی سیاسی رضا جوشن در زندان به ناراحتی قلبی مبتلا شد و یک بار هم دچار سکته قلبی گردید. او همچنین از ناراحتی حاد یکی از پاهایش رنج می برد.اما سربازجوی وزارت اطلاعات محبی برای افزایش فشار علیه این زندانی سیاسی مانع درمان وی می شود.

خانواده جوشن برای اطلاع یافتن از وضعیت و شرایط فرزندشان بارها به دادگاه انقلاب و سایر ارگانهای ولی فقیه مراجعه کردند ولی با تهدید و برخوردهای غیر انسانی آنها مواجه بودند و از دادن پاسخ به این خانواده خوداری می کنند.

زندانی سیاسی رضا جوشن 10 آذر ماه 1388 با یورش مامورین وزارت اطلاعات در منزل دستگیر و به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل شد و پس از 2 ماه از بند سپاه به بند 4 انتقال یافت.اما مجددا او را به سلولهای انفرادی بند سپاه ،بند 1 وواحد ایزوله شده سالن 6 منتقل کردند. زندانی سیاسی رضا جوشن بهمن 1388 در شعبۀ 1 دادگاه انقلاب توسط فردی بنام عاصف حسینی محاکمه و به 1 سال زندان محکوم شد .او همچنین در پرونده سازی پیش از این به یکسال زندان تعلیقی محکوم شده بود که با احتساب بازداشتها می بایست 30 مهر 1390 آزاد می شد ولی بازجو (شکنجه گر )محبی مانع آزادی او می باشد

15 nov. 2011

شکنجۀ وحشیانه و گروهی زندانیان مذهبی و سیاسی کرد در زندان گوهردشت کرج



زندانیان مذهبی و سیاسی کرد در حضور و با نظارت مسئولین زندان مورد شکنجۀ وحشیانه وگروهی پاسداربندها در زندان گوهردشت کرج قرار گرفتند

روز دوشنبه 23 آبان ماه تعدادی از زندانیان مذهبی و سیاسی کرد که در سالن 10 بند 4 زندان گوهردشت زندانی بودند به تحریک مسئولین زندان باند مافیایی بند 4 به آنها یورش بردند و آنها را مورد ضرب وشتم قرار دادند. پس از پایان یورش باند مافیایی زندان به زندانیان سیاسی و مذهبی کرد. فر جی نژاد رئیس اطلاعات زندان گوهردشت کرج همراه با تالیوردی رئیس بند 4،میرزا آقایی افسرپاسدار شیفت و تعدادی از پاسداربندهای بند 4 و سایر بندها حوالی ساعت 10:30 اقدام به تشکیل تونل وحشت (انسانی) نمودند.زندانیان سیاسی و مذهبی کرد با ضرب وشتم وادار به عبور چند باره از این تونل وحشت (انسانی) می شدند. همزمان پاسداربندها که در 2 طرف تونل وحشت (انسانی) قرار داشتند با باتونهای برقی و سایر باتونها بر سر و صورت و سایر اعضای بدن زندانیان سیاسی و مذهبی کرد ضربات خود را وارد می کردند.

در اثر شکنجۀ گروهی زندانیان سیاسی و مذهبی کرد 3 تن از آنها به نام های ایوب کریمی،لایق کردپور و محمد امین برقی بیهوش شدند و بینی زندانی عقیدتی محمد برقی در اثر ضربات باتون شکسته شد همچنین بدن تمامی زندانیان سیاسی و مذهبی کرد به نام های عبدالهادی همت زاده،عبدالواحد سلیمانی،فخرالدین عزیزی،رحیم زهی،یونس قادری و عثمان احسنی در اثر ضربات وحشیانه باتون پاسداربندها کبود شده است.

زندانیان سیاسی و مذهبی کرد پس از یورش باند مافیایی و شکنجۀ گروهی توسط پاسداربندها با بدنهای زخمی و کبود و بدون درمان به سلولها انفرادی بند 1 شکنجه گاه زندان گوهردشت کرج منتقل شدند.

اسامی تعدادی از پاسداربندهایی که زندانیان عقیدتی بی دفاع کرد را شکنجه می کردند عبارتند از؛افسر پاسدار میرزاآقایی از شکنجه گران سلولهای انفرادی بند 1 زندان گوهردشت که شکنجه های او منجر به شکستن دست وپای زندانیان و در موارد زیادی این فرد اقدام به تجاوز جنسی و استعمال اشیاء علیه زندانیان عادی می کند.پاسداربندها مرجانی،گودرزی،محمدی،مجیدی و کردی از شکنجه گران بند 1 و از تیم شکنجۀ میرزا آقایی هستند.

در حال حاضر 42 نفر از زندانیان مذهبی و سیاسی کرد در سلولهای انفرادی بند1 شکنجه گاه زندان گوهردشت کرج زندانی هستند.

سیاست سرکوب و شکنجۀ زندانیان سیاسی توسط ولی فقیه علی خامنه ای دیکتاتور ایران گرفته می شود و برای اجرا به صادق لاریچانی منصوب وی در قوۀ قضاییه و از جناتیکاران علیه بشریت، وزارت اطلاعات و سازمان زندانها سپرده می شود.

13 nov. 2011

چهار زندانی سیاسی هموطن کرد در معرض خطر صدور حکم اعدام قرار دارند



زندانیان سیاسی حبیب،جعفر،علی و ولی افشاری در معرض خطر جدی صدور حکم اعدام قرار دارند

روز شنبه 14 آبان ماه زندانی سیاسی حبیب افشاری 24 ساله از زندان مرکزی ارومیه به زندان مهاباد منتقل شد و برای محاکمه به شعبۀ 1 دادگاه انقلاب مهاباد برده شد و توسط فردی بنام جوادی کیا مورد محاکمه قرار گرفت.بازجویان وزارت اطلاعات برای زمینه سازی جهت صدور حکم اعدام به او اتهام محاربه و مفسد فی الارض نسبت داده اند. زندانی سیاسی حبیب افشاری از اعضای یکی از احزاب مخالف رژیم ولی فقیه می باشد.

زندانی سیاسی حبیب افشاری همراه با برادرش جعفر افشاری 38 ساله در تاریخ 18 آذر 1389 دستگیر و به اطلاعات سپاه منتقل شدند . آنها در بازداشتگاههای سپاه پاسداران در مهاباد و سپس در ارومیه تحت شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی قرار گرفتند.ازجمله شکنجه هایی که علیه آنها روا داشته می شد زدن با کابل،باتون و آویزان کردن و سایر شکنجه ها . شکنجه ها بصورت مستمر و به مدت چند شبانه روز ادامه می یافت و در صورت بی هوش شدن و یا به خواب فرو رفتن با ریختن آب سرد و سایر ابزار شکنجه ها آنها را بیدار نگه می داشتند. هدف از این شکنجه ها وادار کردن آنها به اعترافات تلویزیونی بود.

در تاریخ 20 آذر1389 اقدام به دستگیری یکی دیگر از برادران آنها به نام علی افشاری 31 ساله در بوکان نمودند.سپاه پاسداران با یورش مسلحانه به منزل آنها او را دستگیر کردند. او هنگام دستگیری مورد اصابت چند گلوله در ناحیه زیر بغل سمت چپ و راست قرار گرفت . پاسداران مهاجم در حالی که او را دستگیر کرده بودند به کتفها و دستانش گلوله شلیک کردند.زندانی سیاسی علی افشاری در اثر شلیک گلوله به نقاط مختلف بدنش قادر به حرکت نیست و با کمک برادرانش و سایر زندانیان سیاسی قادر به انجام کارهای شخصی خود می باشد.

متعاقب آن برادر چهارم آنها به نام ولی افشار28 ساله در تاریخ 22 آذر 1389 خود را به سپاه پاسداران معرفی کرد و علیرغم بی گناهی مدت 1 سال است که در بلاتکلیفی در بازداشت بسر می برد.

این 4 زندانی سیاسی با پرونده سازی بازجویان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات در معرض خطر صدور حکم اعدام قرار دارند.

لازم به یادآوری است که محمد امین افشاری برادر دیگر آنها در طی یک درگیری در فروردین ماه 1389 جان خود را فدای آزادی راه مردم ایران نمود.

جوادی کیا رئیس شعبۀ 1 دادگاه انقلاب مهاباد در هنگام دستگیری قاضی ناظر پرونده آنها در زندان ارومیه بود و خود شاهد و ناظر شکنجه های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات برای گرفتن اعترافات تلویزیونی بود و در آن هنگام آنها را تهدید به قتل و صدور حکم اعدام می کرد.جوادی کیا هنگام محاکمۀ زندانی سیاسی حبیب افشاری در 14 آبان ماه برخوردی وحشیانه،تهدید آمیز و توهین آمیز داشت

12 nov. 2011

ضرب و جرح و اذیت و آزار زندانیان بی دفاع در بند 1 زندان گوهردشت کرج




نیروهای گارد ویژه زندان به بند 1 زندان گوهردشت کرج یورش بردند و زندانیان بی دفاع را مورد اذیت و آزار و وسایل شخصی آنها را تخریب و یا با خود بردند.

روز پنجشنبه 19 آبان ماه گارد ویژه زندان به زندانیان بند 1 زندان گوهردشت کرج در طی چند ساعت 2 بار یورش بردند.یورش دوم آنها حوالی ساعت 00:30 نیمه شب بود گارد ویژه زندان ،زندانیان بی دفاع را را با اذیت و آزار و توهین و تحقیر به حسنینه سالن منتقل کردند.سپس گارد ویژه به سلولهای زندانیان یورش بردند و تمامی وسایل شخصی آنها را به عمد پخش و تخریب کردند.آنها بعضی از وسایل شخصی زندانیان مانند کار دستی و دست نوشته های زندانیان را با خود بردند.

دراین حملات وحشیانه و غیر انسانی بیش از 30 مامور گارد ویژه زندان شرکت داشتند.فرماندهی گارد ویژه را فردی بنام آقایی به عهده داشت.این فرد از شکنجه گران معروف زندان گوهردشت کرج می باشد.

حملات فوق با حضور و زیر نظر یکی از جنایتکاران علیه بشریت بنام فرجی نژاد رئیس اطلاعات زندان صورت گرفت . فرجی نژاد یکی از شکنجه گران زندان گوهردشت کرج می باشد که تا به حال بطور مستقیم و غیر مستقیم در قتل و نقض عضو تعدادی از زندانیان شرکت داشته است.

صدها کشته و زخمی در یکی پادگانهای سپاه پاسداران در تهران



در اثر انفجارهای امروز که در یکی از پادگانهای سپاه پاسداران روی داد گفته می شود صدها نفر کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

روز شنبه 21 آبان ماه در یکی از پادگانهای سپاه پاسداران که سایت موشکی می باشد انفجاری روی داد. بنابه اظهارات یکی از پرسنل این پادگان که خواست نامش فاش نشود. تعداد کشته و زخمی شدگان بین 170 الی 300 نفر تخمین زده می شود.تعدادی از اجساد کشته شدگان توسط هلیکوپترها از پادگان تخلیه شدند ولی هنوز اجساد تمامی کشته شدگان جمع آوری نشده است.تعدادی از زخمی شدگان به بیمارستانهای شهریار انتقال یافتند که حداقل 15 نفر از آنها در بیمارستان سجاد شهریار بستری هستند یکی از زخمی شدگان که در اثر جراحات وارده در بیمارستان فوت کرد جواد سلیمی می باشد.

همچنین تعدادی از شهروندان ساکن در اطراف این پادگان زخمی شدند . یک مرغ داری که در حاشیه این پادگان بوده در اثر این انفجار بشدت تخریب شد و اکثرکسانی که در آن شاغل بودند زخمی شده و به بیمارستان منتقل شدند.یک خانم جوان باردار که در یکی از روستاهای اطراف پادگان ساکن بود شدت انفجار باعث سقط جنین وی شد.

تمامی راه ها بسوی این منطقه بسته می باشد و حتی کسانی که ساکن شهرکهای اطراف هستند اجازه تردد به آنجا را ندارند

نیروهای امداد از نقاط مختلف که به سوی این پادگان گسیل شده بودند اجازۀ ورد به پادگان نیافتند و حتی بعضی از آنها بازگردانده شدند

11 nov. 2011

وزیر دفاع آمریکا: تمركز ما بر روي تحريم ايران است!








لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا می گوید حمله نظامی به مراکز اتمی ایران می تواند برنامه اتمی این کشور را فقط بین دو تا سه سال به تاخیر بیندازد.

به گفته آقای پانه تا، تمام پیامدهای احتمالی و ناخواسته اقدام نظامی علیه ایران باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.
به گفته او: "مهم است که کشورهای جهان موضع واحدی اتخاذ کنند و تحریم های بیشتری علیه ایران در نظر بگیرند تا این که برای این کشور آشکار شود که اگر مواضع اتمی خود را تغییر ندهد هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد."

شورای امنیت سازمان ملل از دسامبر سال ۲۰۰۶ تاکنون چهار دوره تحریم بین المللی علیه جمهوری اسلامی وضع کرده، اما به نظر می رسد چین و روسیه مخالف وضع تحریمهای سنگین تر علیه بخش انرژی و بانک مرکزی ایران باشند.
دیپلماتهای اروپایی می گویند دولتهای اتحادیه اروپا احتمالا دور تازه تحریمها علیه ایران را ظرف هفته های آینده تصویب خواهند کرد.
یک دیپلمات غربی گفته است که کارشناسان اتحادیه اروپا در حال بررسی چند گزینه موجودند، ولی دشوار می توان نتیجه مباحثه آنها را پیش بینی کرد.
بعضی از دیپلماتها احتمال داده اند پیش نویس دور تازه تحریمهای اروپا علیه ایران تا نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل در اول دسامبر آماده شود.



بیانیه وزیر خارجه کانادا درباره گزارش آژانس و تهدید رژیم ایران برای صلح درمنطقه وجهان






وزیر خارجه کانادا جان بِرد با صدور بیانیه یی در رابطه با گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران اعلام کرد: رژیم
 ایران تهدیدی برای صلح جهان و منطقه است.

ه گزارش سایت وزارت خارجه کانادا۱۸آبان، رژیم ایران بطور منظم تعهدات بین المللی را نادیده می گیرد. این رژیم فعالیتهای اتمی را مخفی می کند و تلاشهای بین المللی برای تایید ادعاهای کشور را سد می کند. آنها در حالی به این کار دست می زنند که به عدم تحمل اعتقادات مذهبی ادامه میدهند، حقوق شهروندان را نقض می کنند و امنیت منطقه ای و بین المللی را تضعیف می کنند.
رژیم ایران تهدید قابل توجهی برای صلح جهانی و منطقه ای است.
کانادا به کار با هم پیمانان خود، برای اقدام لازم که رژیم ایران برنامه اتمی را رها کند، ادامه می دهد. ما سایرین را تشویق می کنیم به این تلاش بپیوندند.

تفکیک سپاه تهران، کرج و ری: سپاه برای چه آماده می شود؟



تحولات اخیر سپاه پاسداران در شرایطی صورت می گیرد که مقامات ارشد سپاه پاسداران با مشکلات داخلی و خارجی به طور همزمان روبرو شده اند. از سویی مقامات ارشد این نهاد نظامی نگرانی های زیادی نسبت به انتخابات آتی مجلس در اسفندماه،ادامه اعتراضات جنبش سبز و همچنین نارضایتی و شورش های مردمی از اجرای مرحله دوم قانون حذف یارانه ها را پیش رو دارند و از سوی دیگر تهدیدات خارجی و همچنین احتمال درگیری های نظامی با کشورهای منطقه موجب نگرانی مضاعف آنها است.
تغییر سازمانی سپاه با سه مقر فرماندهی در محدوده تهران، کرج و ری در حالی است که در جریان اعتراضات مردمی پس از انتخابات 88 در تهران و دیگر شهرها، به فاصله چند روز پس از اعلام نتیجه انتخابات، کنترل پایتخت و شهرها در کنار نیروی انتظامی به نیروهای بسیج و سپاه واگذار شد که در این واقعه سرکوب اعتراضات در تهران توسط نیروهای گردان های رزمی و امنیتی بسیج و نیروهای سپاه سیدالشهدا و سپاه محمدرسول الله تهران صورت گرفت.

در روایت های پس از سرکوب اعتراضات سال 88 تعداد زیادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و نزدیکان آنها از جمله حسین همدانی، علی فضلی و محمدرضا نقدی، بهرام حسینی مطلق و سعید قاسمی تهران، کرج و قم شاهد ناآرامی های گسترده ای بودند یا به گفته این فرماندهان، مردم این مناطق “پشت سر آقا نبودند

10 nov. 2011

یورش مامورین وزارت اطلاعات به منزل یک هموطن زرتشتی و دستگیر وی

بنابه گزارشات با یورش مامورین وزارت اطلاعات یکی از هموطنان زرتشتی دستگیر و به نقطۀ نامعلومی منتقل گردید.


روز پنجشنبه 22 مهر ماه زندانی عقیدتی یاشین جمشیدی ساکن کرج و از هموطنان زرتشی با یورش مامورین وزارت اطلاعات در خیابان دستگیر و سپس به منزل شخصی اش آورده شد.بازجویان وزارت اطلاعات اقدام به بازرسی منزل وی نمودند و وسایل منزل آنها را پخش و بخشی از آن را مانند دفترچۀ تلفن خانوادگی،تلفن همراه،آلبوم عکس و سایر موارد را با خود بردند.


از زمان دستگیر تا به حال از وضعیت و شرایط او هیچ خبری در دست نیست و فقط یک تماس کنترل شده و تحت نظارت بازجویان وزارت اطلاعات برای مدتی بسیار کوتاه با خانواده اش داشته است.او همچنان در زندان بسر می برد و خانواده اش امکان ملاقات را با او ندارند و از وضعیت و شرایط وی بی خبر هستند


حذف ریاست جمهوری باعث نابودی حکومت جمهوری اسلامی خواهد شد !






طرح حذف ریاست جمهوری از طرفی باعث افزایش تنش درونی باند های مافیایی


حکومت خواهد شد (چراکه هدفمند به منظور حذف بخشی از باندهای دیگر حکومت از


دایره قدرت صورت می گیرد) و از طرفی دیگر باعث خواهد شد که مردم به دنبال شیوه


های جدیدی از مبارزه بروند که خواستهای آنان تامین شود


در واقع با طرح حذف مجمع تشخیص مصلحت نظام و حذف پست ریاست جمهوری باعث


خواهند شد که با تعداد زیادی از رانده شدگان از قدرت مواجه شوند که آنها را عملا در


مقابل خود قرار خواهند داد چراکه هدفشان حذف آنها و محدود کردن دایره خودی ها و


انحصار بیشتر در خوان یغما است که به نظرمن همین امر فروپاشی رژیم را تسریع


خواهد کرد






اعلام تشکیل گروهی برای بازنگری در قانون


محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس خبر داد که خامنه‌ای گروهی از حقوقدانان را


مأمور بررسی ایرادات قانون اساسی کرده است. این تیم زیر نظر دفتر خامنه‌ای فعالیت


می‌کند. محمد دهقان چند روز پیش گفته بود احتمالاً انتخابات ریاست‌جمهوری آینده


برگزار نخواهد شد. به نظر این نماینده مجلس، تغییر نظام ریاستی به پارلمانی در ایران


ممکن است سال دیگر عملی شود


اعلام خبر تشکیل گروهی برای بازنگری در قانون اساسی نشان می دهد که رژیم عزم


خود را جزم کرده است که دایره قدرت را فشرده تر و متراکم تر کند که این امر باعث


حذف بخشی دیگر از نیروهای رژیم از دایره قدرت خواهد شد و در واقع دامنه وجود


مخالفین نظام را گسترده تر خواهند کرد


دراصل با چنین طرحی تمام امید و توهم مردم به بهبودی شرایط سیاسی , اجتماعی و


اقتصادی از طریق انتخابات از بین می رود چراکه دیگر انتخاباتی وجود نخواهد داشت و


یک راه بیشتر برای مردم باقی نخواهد ماند و آن هم مبارزه ای بی امان تا سرنگونی


جمهوری اسلامی است
  




7 nov. 2011

بازجویان وزارت اطلاعات قصد پرونده سازی علیه فعال دانشجویی را دارند


بنابه گزارشات , بازجویان وزارت اطلاعات قصد پرونده سازی واهی و محاکمۀ فعال دانشجویی پیمان عارف را دارند.


فعال دانشجویی پیمان عارف پس از حضور بر آرامگاه شهید راه آزادی مردم ایران و ادای احترام به او بازداشت شد و بدون هیچ اتهامی به بند 350 زندان اوین منتقل شد.علیرغم اینکه چندین روز است که از بازداشت غیر قانونی و غیر انسانی او می گذرد، دادسرای اوین قصد دارد با پرونده سازی واهی تحت عنوان تبلیغ علیه نظام او را مورد محاکمه قرار دهد.





فعال دانشجویی پیمان عارف در حالی که کمتر از یک ماه پیش، پس از 8 ماه حبس و اجرای حکم قرون وسطایی 74 ضربه شلاق به اتهام توهین به رئیس جمهور از زندان آزاد شده بود ،مجددا دستگیر و روانه زندان گردید او در تماس چند دقیقه ای که با خانواده اش داشته گفته است که به تبلیغ علیه نظام به دلیل مصاحبه های بعد از آزادی متهم شده است .





پیمان عارف پس از آزادی، از مسئولین دادسرای اوین نسبت به اجرای حکم قرون وسطایی شلاق به صورت رسمی نیز شکایت کرده بود ، و در مکالماتش نیز از مسئولین خواسته به شکایتش رسیدگی کنند .


سوال این است که آیا شکایت علیه حکم قرون وسطایی شلاق، تبلیغ علیه نظام محسوب می شود!




2 nov. 2011

كنترل وبلاگ، پيامک و سايت‌های خبری




روزنامه اعتماد:‌‌ قرار است طرحي در مجلس مطرح شود كه طي آن اگر شما به عنوان يك «شهروند» در وبلاگ، سايت و هر فضاي مجازي مطلبي بنويسيد يا كامنتي بگذاريد مشمول قانون نظارت بر جرايم مطبوعاتي شويد و اگر جرمي كنيد دادگاه‌تان در دادگاه‌هاي عمومي كشور برگزار مي‌شود. بدين‌ترتيب هر نوع نوشتاري كه جنبه رسانه‌يي و خبري دارد در سايت‌ها و وبلاگ‌ها مشمول كنترل خواهد بود حتي اگر آن سايت و وبلاگ مجوز رسمي از وزارت ارشاد را هم نداشته باشد؛ طرحي كه مي‌گويد حتي «پيامك‌هاي خبري» يا يك سي دي و لوح فشرده كه محتواي اطلاعاتي و خبري هم داشته باشد مشمول قانوني مي‌شود كه نامش «قانون جامع رسانه‌هاي همگاني» گذاشته شده است. استدلال طراحان اين است كه به دليل آنكه از سال 88 تاكنون بسياري از شهروندان، تبديل به «شهروند – خبرنگار» شدند، ديگر نمي‌توان گفت رسانه، فقط روزنامه است و به همين دليل بايد قانوني را تصويب كرد كه بشود از اين پس فضاهاي مجازي را هم كنترل كرد و در صورت تخلف پرونده‌اش را به دادگاه‌هاي عمومي كشور فرستاد. اين طرح در كميسيون فرهنگي مجلس و همكاري مشترك چهره‌هاي خاص عضو از جمله افرادي مانند حميد رسايي، بيژن نوباوه و شجاعي كياسري تدوين شده است؛ طرحي كه بزرگ‌ترين مشكلش از نگاه منتقدان مشخص نبودن حريم خصوصي و عمومي از يك سو و همچنين مبهم بودن تعابيري مانند نقد و نظر شخصي، خلاف امنيتي، توهين، افترا و نشر اكاذيب از سوي ديگر است. طراحان اعلام كردند كه اصلا قرار نيست جلوي جريان آزاد اطلاعات گرفته شود اما قرار هم نيست هر كسي هر مطلبي را در فضاي مجازي نوشت مصون از نظارت و برخورد‌هاي قضايي باشد چرا كه ممكن است در هر نوشته‌يي رنگي از جرم و تخلف تا توهين و افترا وجود داشته باشد. اين همان طرحي است كه روزگاري در مجلس هفتم هم مطرح شد اما امثال عماد افروغ و سعيد ابوطالب ضمن مخالفت شديد با آن به دليل محدود كردن آزادي بيان در كشور، موفق شدند آن را از دستور كار مجلس خارج كنند و حالا پس از چهار سال بار ديگر بعضي از اصولگراها مجالي براي طرح آن بيابند. بهروز جعفري عضو كميسيون فرهنگي مجلس به «اعتماد» مي‌گويد چون شرايط كشور تغيير كرده و با مجلس هفتم فضا بسيار متفاوت است و احتمال اينكه طرح به سرنوشت مختومه شدن در مجلس هفتم دچار نشود، بسيار است. وي مي‌گويد حتي در برابر كامنت‌هايي كه در يك پست خبري در يك سايت گذاشته مي‌شود، هيچ كس پاسخگو نيست در حالي‌كه بايد فردي باشد كه جوابگوي حتي اين كامنت‌ها باشد.اين نماينده به «اعتماد» مي‌گويد نمي‌شود يك سايت يا وبلاگ هر مطلبي را منتشر كند و توهين‌هايي را به هر مقامي نسبت دهد و كسي هم بر آنها نظارت نداشته باشد. در مقدمه توجيهي طرح آمده است مي‌خواهند از «حقوق و آزادي‌هاي مشروع رسانه‌هاي همگاني» دفاع كنند و نيت‌شان «تنظيم مناسبات و روابط حكومت، شهروندان و رسانه‌ها» با يكديگر است تا زمينه‌ حضور موثر و فعال رسانه‌ها در عرصه‌هاي داخلي و بين‌المللي فراهم شود. در اين طرح پيشنهاد شده است هر نوع فعاليتي كه محتوايش به نوعي با اطلاع‌رساني و داشتن محتواي خبري همراه باشد، كنترل شود و مشمول قانون «رسانه‌هاي همگاني» شود. حميد رسايي گفته اين موضوع مشمول «اس‌ام‌اس»هايي كه محتواي خبري هم دارند، مي‌شود يا حتي اگر لوح فشرده‌يي وجود داشته باشد كه محتوايش اطلاع‌رساني باشد هم بايد كنترل شود و ديد در آن قوانين رسانه‌يي رعايت شده يا نه؟حميد رسايي به فارس گفته است اين طرح براي حمايت و نظارت بر رسانه‌هاي چاپي، رسانه‌هاي الكترونيكي و خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري فعال است. به گفته وي وبلاگ‌ها بايد مراحل قانوني اخذ مجوز در اين قانون را طي كنند و به عنوان رسانه شناخته مي‌شوند و از حقوق اين قانون برخوردار مي‌شوند و طبيعي است اگر پايگاه خبري يا وبلاگي مجوزهاي لازم در اين قانون را دريافت نكرده باشد، چنانچه مرتكب تخلفي شود، بر اساس قوانين جاري كشور و نه طبق قانون مطبوعات، مجازات مي‌شود. اين طرح، بخش وسيعي از قانون مطبوعات كنوني را هم دستخوش تغيير خواهد كرد تا جايي كه اين تغييرات از تعاريف جرايم رسانه‌يي آغاز و به «مسوول» بودن نويسنده مطلب در دادگاه‌هاي مطبوعات منتهي مي‌شود. حال آنكه پيش از اين مسووليت انتشار مطالب در نشريات بر عهده مدير مسوول بود. البته طرح محسناتي هم دارد كه به عنوان نمونه تعداد مدير مسوول‌هاي حاضر در هيات منصفه دادگاه مطبوعات قرار است افزايش يابد. كميسيون فرهنگي در طرح پيشنهادي خود بين «تخلفات» رسانه‌يي و «جرايم» رسانه‌يي تفكيك قايل شده و براي هر بخش مجازا‌ت‌هاي خاصي تعريف كرده و در حالي كه قانون فعلي مطبوعات 48 ماده و 49 تبصره دارد، طرح تهيه شده براي اصلاح اين قانون مشتمل بر 73 ماده و 49 تبصره است.

1 nov. 2011

طرح سئوال از محمود احمدی‌نژاد پس از تکمیل امضا بار دیگر تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

سئوال از احمدی‌نژاد با 73 امضا تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد

طراحان سئوال از احمدی‌نژاد که در جلسه علنی روز یکشنبه به دنبال تکمیل تعداد امضاهای مورد نیاز برای این طرح بودند پس از آنکه تعداد امضاها را به 73 امضا (نصاب قانونی) رساندند، طرح مذکور را به محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس که ریاست جلسه امروز یکشنبه مجلس را پس از لاریجانی عهده دار شد تقدیم کردند. 

پیش از این هیئت‌رئیسه مجلس از رسیدن امضاهای طرح سئوال از احمدی‌نژاد به 69 امضا خبر داده و اعلام کرده بود که این طرح از نصاب لازم افتاده است. 

طبق آئین نامه مجلس طرح سئوال از احمدی‌نژاد پس از تحویل به هیئت‌رئیسه مجلس بدون نیاز اعلام وصول مستقیماً به کمیسیون‌های تخصصی مربوطه ارجاع داده می‌شود